۱۳۸۹ دی ۱۰, جمعه

نقدی بر شعار تیم ملی ایران در جام ملتهای آسیا

شعار اتویوس های تیم های فوتبال بازی های جام ملت های آسیایی ۲۰۱۱ قطر  را
مقایسه کنید
اندیشه های نژاد پرستانه و شوونیستی را با تفکرات ملی دیگران
ازبکستان: گوج بیرلیکده! ( قدرت در اتحاد است )
امارات متحده عربی: میلیون ها خوش آمد به سفیدی
سوریه: عقاب های سرخ
قطر: یک شعار حکومتی
کره شمالی: ما با جنگ و عرق تاج را به سرزمین مادریمان می آوریم
کویت: این موج آبی است
عربستان سعودی: شاهین های سبز
کره جنوبی: بازگشت پادشاه ٬ افتخار آسیا
ژاپن: سامورایی آبی ٬ بهترین آسیا
اردن: نشامی ها می آیند
 
عراق: شیرهای بین النهرین
هند: یازده بازیکن ٬ یک میلیار قلب تپنده
جمهوری چین: اژدها بر می خیزد
بحرین: یک بار فکر کن ٬ دو بار فکر کن ٬ به بحرین فکر کن
استرالیا: ما رعد و برقی از جنوب هستیم
.

.
.
.
.
ایران: شاهزاده های پارسی

تب جام ملتهای آسیا آرام آرام در حال بالا گرفتن است، تیمها آخرین بازیهای تدارکاتی خود را انجام می دهند و برای تماشای بازی افتتاحیه در هفتم ژانویه بین قطر و ازبکستان آماده می شوند. در هیمن راستا سه شنبه صبح اتوبوس های 16 تیم شرکت کننده در این بازیها در حالی که طرحی از پرچم آن کشور و شعار تیم را بر روی خود منقش داشت پرده برداری شدند.
این اتوبوسها که ظرفیت حمل 45 سرنشین را دارند برای منتقل کردن بازیکنان و کادر فنی از هتل به زمین مسابقه و جلسات تمرینی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. آلکس سوسای دبیر کل کنفدراسیون آسیا در این مورد گفت "این اولین بار است که پرچم هر کشوربرای طراحی اتوبوسها و شعار هر تیم در جام ملتهای آسیا مورد استفاده قرار می گیرند و من مطمئن هستم که بازیکنان برای دیدن این طرح خلاقانه لحظه شماری می کنند".
شعارهای تیمهای مختلف با الهام گرفتن از ایده های متنوعی طرح شده اند، مثلا استرالیا و ژاپن شعارهای "مثل تندر آمده ایم" و "سامورایی آبی بر بام آسیا" را که نشان از میل به پیروزی تیمشان را نشان می دهد برای خود برگزیده اند، چین شعار" اژدهای خیزان" را با الهام از سمبلهای محلی و عربستان لقب این تیم "شاهینهای سبز" را به عنوان شعار انتخاب کرده اند.
در این میان شعار "شاهزاده های پارسی" که برای تیم ایران انتخاب شده است از دو جهت تامل برانگیز به نظر می آید.
 اول اینکه بنا به اظهارات مقامات AFC این شعارها باید از طرف هواداران تیمها انتخاب می شدند که احتمالا فدراسیون فوتبال ایران در این مورد از هواداران تیم ملی نظرخواهی نکرده است گرچه از چند ماه پیش سایت ای اف سی از علاقه مندان فوتبال همه کشورها دعوت به اعلان نظر کرده بود
نکته دوم به انتخاب لقب پارسی برای تیم ملی ایران باز می گردد، لقبی که با لحاظ نمودن ایران به عنوان کشوری چند قومیتی (ملی – اگر دیگر ملل غیر فارس قوم باشند شکی نیست که خلق فارس نیز قوم می باشد) چندان بیانگر اقوام مختلف به عنوان شهروندان ایرانی و طرفداران تیم ملی ایران نیست. به نظر می رسد انتخاب القاب این چنینی می تواند موجب ایجاد حساسیتهای بیجا در مورد تیمی شود که تمام ایرانیان به آن افتخار می کنند و شاید استفاده از لقب ایرانی به جای پارسی می توانست بهتر از شعار کنونی، تیمی را توصیف کند که هواداران بیشماری از سراسر ایران که لزوما فارس نیستند انتظار بردش را دارند.
منابع :
عكس ها: نيمچه خبرنگار،مقاله:سايت گل 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه نظرات خود را با رعايت ادب و احترام به ساير خوانندگان وبلاگ مي نويسيد متشكرم