۱۳۸۹ دی ۱۱, شنبه

كيست اين دكتر داريوش همايون؟


در مقاله چقدر از تاريخچه فاشيسم در ايران اطلاع داريم ؟ نام داريوش همايون وزير اطلاعات و جهانگردي رژيم پهلوي به ميان آمد. وي از اين جهت فردي مهم مي باشد كه هم در زمان حاضر زنده مي باشد و هم اينكه يكي از تئوري پردازان فاشيسم در ايران مي باشد. اين فرد مورد وثوق رسانه هاي فاشيستي و نيز رسانه هاي پر نفوذ صداي آمريكا و بي بي سي مي باشد كه با ظاهر بي طرفي ولي در واقع به عنوان صداي رساي تئوري يك ملت يك زبان و نژاد موهوم آريايي عمل مي كنند. داريوش همايون هم اكنون رايزن(سياست گزار) حزب مشروطه خواه (ليبرال دمكرات) مي باشد.

داریوش همایون فرزند نورالله متولد 1307 تهران می­باشد. داریوش همایون  تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان­های فیروز بهرام و ابن­سینا به پایان رساند و دوره متوسطه خود را در دبیرستان­های البرز و دارایی به پایان برد. آن­چه که از اسناد و مدارک به دست می­آید، این است که وی دانش­آموز درسخوانی در دوره متوسطه نبوده است و دوره متوسطه را که شش ساله است، از سال 1319 تا 1330 سال گذراند؛ یعنی در مدت یازده سال؛ لیسانس و دکترای خود را در رشته حقوق از دانشگاه تهران دریافت نمود. وی با زبان انگلیسی آشنایی کاملی داشت و به راحتی با آن تکلم می­نمود. همایون از نوجوانی وارد دستجات کوچک سیاسی ناسیونالیستی وارد شد. در سال 1325 وارد محفلی به نام انجمن می­گردد که از اعضای مهم آن می­توان به علیرضا رئیس، جواد تقی­زاده و محسن پزشکپور اشاره نمود. این محفل فعالیت­های شبه نظامی می­کردند که از آن جمله ساخت نارنجک بود که در جریان ساخت نارنجک علیرضا رئیس کشته می­شود؛ هم­چنین داریوش همایون به پیشنهاد کمیته مرکزی انجمن به قصد سرقت نارنجک از کمپ آمریکاییان توسط مین از ناحیه پا مجروح می­شود.
پس از آن در سال 1331 عضو حزب سوسیالیست ملی کارگران ایران(سومکا) گردید و در این حزب به سمت سرپرست و اداره کننده و سردبیر روزنامه حزب سومکا و معاون رهبر کل حزب رسید. در زمان حضور وی در حزب به اتهام مخالفت با سلطنت و حمل اسلحه غیر مجاز و آتش­سوزی در چند نوبت مجموعا به مدت شش ماه در زندان به سر برد.
وی همچنین از اعضای فراماسونرها در ایران بوده است. داریوش همایون فعالیت­های مطبوعاتی خویش را با عضویت در مجله هنری جام جم آغاز نمود. هم­چنین در مجله ایران ما با جهانگیر تفضلی هم­کاری نمود. بعد از آن به جهت آشنایی­اش با زبان­های خارجی در بخش تصحیح و ترجمه آن روزنامه به کار مشغول و پس از مدتی نویسنده و سردبیر خارجی روزنامه شد. در سال 1339 مدیر سازمان کتاب­های جیبی و سپس مدیریت انتشارات موسسه فرانکلین را عهده­دار گردید. هم­چنین وی مدیر چاپخانه یادگار(امید نو) در سال 1342 نیز به دبیر سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات ایران نائل گردید. فعالیت مهم دیگر وی در مطبوعات به مدیریت مسئول و سردبیری روزنامه آیندگان مربوط می­شود که همین امر موجب نزدیک شدن وی به دربار و به دست آوردن شغل مشاور مطبوعاتی نخست وزیری گردید
 در سال 1347 در مورد وی مئیر غزری معاون نمایندگی اسرائیل اظهار داشته است که داریوش همایون از وی خواسته تا در روزنامه تازه تاسیس آیندگان در حدود دو میلیون تومان سرمایه­گذاری نماید و تعهد نموده که در قبال آن در روزنامه مطالب روزنامه را علیه اعراب و به نفع اسرائیل تنظیم نماید. همچنین همایون به وی یازده شماره از نشریه بامشاد را که در آن به نفع اسرائیل و علیه اعراب نوشته بود به وی ارائه داده بود و متذکر شده بود که وی قبلا سفری به تل آویو داشته و از مقامات وزارت امور خارجه اسرائیل قول همکاری گرفته است.
داریوش همایون موقعی که در روزنامه اطلاعات مطلب می­نگاشت، تفسیرهایی نیز می­نوشت که در آن تفسیرها مطالبی علیه آمریکاییان بود که مورد گلایه آن­ها قرار گرفت. در آن زمان وی با ژوزف گودین رئیس سازمان سیا در ایران آشنا شد و حتی به خانه وی رفت و آمد داشت که همین رفت و آمدها و ارتباطات موجب شد که به تدریج تفسیرهایش جنبه ضد شوروی پیدا کند؛ این ارتباط وی با گودین تا مدت­ها ادامه داشت. در سال 1339 سازمان جاسوسی سیا تصمیم می­گیرد که در جبهه ملی وارد شده و آن را تحت اختیار خود قرار دهد؛ به همین منظور گروهی از فارغ­التحصیلان آمریکا را به همراه افرادی دیگر وارد جبهه ملی می­کند که داریوش همایون نیز به کمک دکتر صدیقی وارد جبهه ملی می­شود و از مخالفان سرسخت شاه می­شود و حتی در تظاهرات علنی آن­ها شرکت کرده و در آن جلسات نیز به فحش و ناسزا علیه شخص شاه می­پردازد.

همايون در همين سالها با دختر اردشير زاهدي مجري كودتاي 28مرداد برعليه دكتر مصدق ازدواج مي كند.هما زاهدی از زنان مهم و صاحب منصب بود که علاوه بر خانواده­ای صاحب نفوذ خود نیز نماینده مجلس شورای ملی بود. داریوش همایون پس از ازدواج با هما زاهدی، خبر ازدواج خود را به سرعت در تمام روزنامه­ها منتشر می­سازد. در جشن ازدواج وی نیز خواهر و همسر شاه، وزیر دربار شاهنشاهی، و چند تن از مهم­ترین شخصیت­های مملکتی حضور داشتند که آشنایی بیشتر همایون با این افراد و استفاده از حضور آن­ها موجب بهره­برداری بیشتر وی از این ازدواج گردید. پس باید گفت که این ازدواج به نوعی نردبان ترقی داریوش همایون بود که وی را به وزارت نزدیک ساخت.
داریوش همایون از ابتدای تشکیل حزب رستاخیز عضو هیئت اجرایی حزب و دفتر سیاسی حزب رستاخیز بود و هم­چنین از کسانی بود که با همکاری گروهی مسئولیت تهیه اساسنامه حزب را بر عهده گرفت که از آن جمع می­توان به جمشید آموزگار اشاره کرد.
در روز 15 مرداد 1356جمشید آموزگار که تقریبا ده ماه از دبیر کلی وی در حزب رستاخیز می­گذشت، به نخست وزیری دربار برگزیده شده است. وزارت نقطه اوج داریوش همایون در طول حیات سیاسی وی بود. هم­چنین وی از سوی نخست وزیر به عنوان سخنگوی دولت برگزیده شد. وی تا تاریخ پنجم شهریور 1357 که آموزگار از نخست وزیری استعفا کرد، عهده­دار منصب وزارت بود. از اقدامات داریوش همایون در زمان تصدی وزارت اطلاعات و جهانگردیسانسور شدید روزنامه­ها از سوی خود روزنامه­ها بود؛ به این صورت که بخش نامه­ای را تعیین کرد که در آن محدودیت­های سنگینی را برای نگارش مقاله تعیین نموده بود و مسئول بررسی مقالات را سردبیر همان مقاله معرفی نموده بود. پس از انقلاب داریوش همایون در انجمن­های سلطنتی شرکت می­کند و حتی روزنامه آیندگان را برای مدتی برقرار ساخت که پس از مدتی این روزنامه تعطیل شد. در همين سالهاست كه وي سياست گزار حزب مشروطه خواه ايران مي شود. وي در اقدامي متهورانه اخيراً اين حزب را ليبرال دمكرات اعلام مي كند. اين اقدام وي در حقيقت خط بطلان كشيدن به سلطنت طلبي اين حزب مي باشد. منتقدان اين اقدام وي را نشستن روي دو صندلي تعبير كرده اند. از اهداف عمده حزب مزبور مبارزه با فدراليسم در ايران است . او در كتاب راه سراشیب فدرالیسم زبانی    دسامبر 2010  مي گويد:

•  هیچ درجه نستالژی نخواهد توانست با شور ناسیونالیستی مردم ایران برابری کند. هر دیده بینائی می‌تواند ببیند که مردم از پیر جوان چه تعهد نوینی به ایرانی ماندن، به ماندن ایران، به دفاع از این آب و خاک پیدا کرده‌اند..
در مقابل هويت طلبي عرب و ترك ايراني كه آنها را متهم به تجزيه طلبي مي نمايد با چرخش 180درجه اي سمپاتي عجيب خود را به تروريسم كرد در ژوئن 2010چنين بيان مي كند:
اورمولو تايماز زمستان 1389

۱ نظر:

  1. داریوش همایون کیست؟ + عکس

    http://iranleaks.wordpress.com/2011/01/30/who-is-daryoush-homayoun/

    پاسخحذف

از اينكه نظرات خود را با رعايت ادب و احترام به ساير خوانندگان وبلاگ مي نويسيد متشكرم