۱۳۹۰ دی ۸, پنجشنبه

من اهل حقم - ج . آتابی

عبادت رکن اساسی بندگی خداست . خدائی که بی نیاز از هر گونه عبادت بندگان خویش است ، اما  بندگانی که نیازمند تشکر و قدردانی از معبود خویش هستند تا آن خلا معنوی زندگیشان را با تسلیم و تعظیم در برابر حق تعالی پر کنند . این عبادات شکل مشخص و معینی نداشته است چون ادیان و مذاهب شکل مشخص  و معینی ندارند . اما تنها وجه اشتراک همه ادیان و مذاهب ، عبادت

۱۳۹۰ دی ۷, چهارشنبه

با چند رکعت نماز خواندن کسی مسلمان نمی‌شود !!!

جوانی با چاقو وارد مسجد شد و گفت :
بین شما کسی هست که مسلمان باشد ؟
همه با ترس و تعجب به هم نگاه کردند و سکوت در مسجد حکمفرما شد ، بالاخره پیرمردی با ریش سفید از جا برخواست و گفت :
آری من مسلمانم!
جوان به پیرمرد نگاهی کرد و گفت با من بیا ، پیرمرد بدنبال جوان براه افتاد و با هم چند قدمی از مسجد دور شدند ، جوان با اشاره به گله گوسفندان به پیرمرد گفت که میخواهد تمام آنها را قربانی کند و بین فقرا پخش کند و به کمک احتیاج دارد ، پیرمرد و جوان مشغول قربانی کردن گوسفندان شدند و پس از مدتی پیرمرد خسته شد و به جوان گفت که به مسجد بازگردد و شخص دیگری را برای کمک با خود بیاورد.جوان با چاقوی خون آلود به مسجد بازگشت و باز پرسید :آیا مسلمان دیگری در بین شما هست ؟افراد حاضر در مسجد که گمان کردند جوان پیرمرد را بقتل رسانده نگاهشان را به پیش نماز مسجد دوختند ، پیش‌نماز رو به جمعیت کرد و گفت :چرا نگاه می‌کنید ، به عیسی مسیح قسم که با چند رکعت نماز خواندن کسی مسلمان نمی‌شود !!!

۱۳۹۰ دی ۶, سه‌شنبه

شور جواني در جنبش فلش موب جوانان در خيابانهاي باكو ــ علي رضا اردبيلي

در باره نقش تكنولوژي ارتباطات جديد در تحولات سياسي و اجتماعي كشورهاي عربي و بقيه دنيا حرف و حديث بسياري بر زبان و قلم مفسرين و فعالان سياسي جاري شده است.
تاجايي كه من شاهد بوده ام به مكانيسمهاي اين تأثيرات كمتر اشاره شده است. مهمترين مسئله در شكستن جو رعب در رژيمها پليسي، همزماني و  هماهنگي است. اگر تعداد كافي از انسانها

۱۳۹۰ دی ۴, یکشنبه

نوشته ای پیرامون قتل عام ادعایی ارامنه - مانیفست کاچازنونی

شهروند 1176 ـ 8 می 2008
مانیفست کاچازنونی دولت ارمنستان و دیاسپورای ارمنی، دولت عثمانی، رهبران حزب اتحاد و ترقی و حکومت مصطفی کمال آتاتورک را متهم به نسل کشی ارمنی ها در بین سالهای 1923- 1915 می کنند، در صورتی که این دوران، سالهای جنگ رهائی بخش ملی ترکیه و دورانی است که حزب داشناکسیون (فدراسیون انقلابی ارمنی) ابتدا به عنوان آلت دست دولت روسیه تزاری و سپس آلت دست دول غربی ـ انگلیس، فرانسه و امریکا ـ و تحت امر و هدایت آنها بر علیه ترکیه می جنگیدند. این واقعیت تاریخی در هزاران سند حزب داشناکسیون و دولت

۱۳۹۰ دی ۳, شنبه

فرانسه ، نسل کشی ارامنه و شادی پان فارسیسم و ملت پرستان کرد، چراها و راه حل ها

چند روزی است که بحث نسل کشی ارامنه به سبب تصویب قانونی مبنبی برمجازات منکران نسل کشی ارامنه توسط ترکیه عثمانی در پارلمان فرانسه تبدیل به بحث روز محافل سیاسی و تاریخی شده است. منسوبین تروریسم کرد و پان فارسیسم آریایی نیز آشکارا نمی توانند خوشحالی خود را از تصویب این لایحه پنهان کنند. انواع و اقسام تیترها و تفسیرهای خبری نیز در مدیا وابسته نیز موءید این مسئله است .  در عین حال تصویب قانون شناخته شدن اعمال ارامنه در خوجالی آزربایجان شمالی به عنوان نسل کشی ترک

جمشید خان مجدالسلطنه افشار اورومي

  والي آزربايجان جنوبي نيمه مستقل- تحت الحمايه امپراتوري عثماني (٨ ژوئن ۱۹۱۸ - اول اکتبر ۱۹۱۸)
 
مئهران باهارلي
 
سؤزوموز
 
يكي از رهبران سياسي و نظامي ترك و شخصيتهاي برجسته تاريخ معاصر آزربايجان كه توسط تاريخ نگاري فارسگرا و روس پرست از صحنه تاريخ و حافظه تاريخي خلق ترك بالكل حذف شده است، مجدالسلطنه افشار اورومي مي باشد. در اين مقاله سعي ميشود تصويري كلي از حيات اين شخصيت برجسته ترك با استفاده از معلومات پراكنده و گاها متناقضي كه در باره وي در اينجا و آنجا ذكر شده ترسيم گردد. اميد است كه در صورت وجود، كاستيها و اشتباهات محتمل اين گام اول به سبب ضيق منابع و كمبود داده هاي لازم، توسط محققين، خوانندگان و علاقه منداني كه دسترسي به منابع و داده هاي موثق و بيشتري دارند تصحيح و تكميل گردند. مئهران باهارلي

مجدالسلطنه و آذرآبادگان در مقاله "اللغه التركیه فی ایران" كسروي

مئهران باهارلي
بخش اول: جمشید خان مجدالسلطنه افشار اورومي والي آزربايجان جنوبي نيمه مستقل- تحت الحمايه امپراتوري عثماني (٨ ژوئن ۱۹۱۸ - اول اکتبر ۱۹۱۸)
http://sozumuz.blogspot.com/2011/12/blog-post_17.html

بخش دوم: مجدالسلطنه افشار اورومي از نخستين نمايندگان جنبش خود آگاهي ملي ترك در آغاز قرن بيستم
http://sozumuz.blogspot.com/2011/12/blog-post_5561.html

بخش سوم: مجدالسلطنه و آذرآبادگان در مقاله "اللغه التركیه فی ایران" كسروي
سؤزوموز

كسروي مجدالسلطنه افشار اورومي را بنيان گذار روزنامه آذرآبادگان معرفي كرده است: ("چون جنگ جهانگير سال ١٩١٤ برخاست و كم كم دامنه آن تا به ايران و آزربايجان رسيد و در سال ١٩١٨ سپاه عثماني به آزربايجان آمده مجدالسلطنه

مجدالسلطنه افشار اورومي از نخستين نمايندگان جنبش خود آگاهي ملي ترك در آغاز قرن بيستم

مئهران باهارلي
بخش اول: جمشید خان مجدالسلطنه افشار اورومي والي آزربايجان جنوبي نيمه مستقل- تحت الحمايه امپراتوري عثماني (٨ ژوئن ۱۹۱۸ - اول اکتبر ۱۹۱۸)

بخش دوم: مجدالسلطنه افشار اورومي از نخستين نمايندگان جنبش خود آگاهي ملي ترك در آغاز قرن بيستم

بخش سوم: مجدالسلطنه و آذرآبادگان در مقاله "اللغه التركیه فی ایران" كسروي

 سؤزوموز

"جمشيد خان افشار بکشلو اورومي" ("جمشيد اردشير افشار") ملقب به مجدالسلطنه، فرزند "اردشیر خان بكشلو سرتیپ افشار" از روشن ‌انديشان و از نظاميان دلاور اورمو (اورميه)، از دولتمردان و سياستمداران، از ثروتمندان و

۱۳۹۰ آذر ۲۸, دوشنبه

با خشونت هرگز...


نمیدونم این شعر از کیست ولی خیلی زیباست



 سخت آشفته و غمگین بودم…

 به خودم می گفتم:

بچه ها تنبل و بد اخلاقند

دست کم میگیرند

درس ومشق خود را…

باید امروز یکی را بزنم، اخم کنم

 و نخندم اصلا

تا بترسند از من

و حسابی ببرند…

خط کشی آوردم،

جنبش ۲۱ آذر خواهان پاسخگویی به تاریخ است



محمدحسین یحیایی


• آنچه در ۲۱ آذر ۱۳۲۵ در آذربایجان اتفاق افتاد، جنایت علیه بشریت و نسل کشی است. هزاران انسان بیگناه بنام متجاسر، خائن، اجنبی پرست، اشرار و بی وطن به جوخه های اعدام سپرده شدند. آنان میهن پرست، عدالت خواه و آزادی طلب بودند ...
اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
چهارشنبه ۲٣ آذر ۱٣۹۰ - ۱۴ دسامبر ۲۰۱۱


بیش از ۶ دهه از بزرگترین رخداد سیاسی کشور در میانه دهه بیست خورشیدی می گذرد. این رخداد جنبش و خیزش مردم آذربایجان برای رسیدن به آزادی، دمکراسی، عدالت اجتماعی و تعیین حق سرنوشت بود. مردمی با تاریخ طولانی و تجربه های فراوان از گذشته در مبارزه با استبداد، خودسری و حاکمیت مطلق که

۱۳۹۰ آذر ۲۷, یکشنبه

UÇUŞ YASAQDI BU YERDƏ

Əlireza Əsgərzadə

Dr. Zehtabinin olümünün onuncu il dönümü munasibeti ilə
Düşüb xiyalıma ol quş
Uçuş havası başımda
Ürəkdə qurtuluş eşqi

۱۳۹۰ آذر ۲۶, شنبه

یاندیریلان کیتابلار ــ صمد وورغون


 
جللاد! سنین قالاق قالاق یاندیردیغین کیتابلار
مین کمالین شؤهرتىدیر٫ مین اوره یین آرزیسى....
بیز کؤچه ریک بو دونیادان٫ اونلار قالیر یادیگار.
هر ورقه نقش اولونموش نئچه اینسان دویغوسو
مین کمالین شؤهرتىدیر٫ مین اوره یین آرزیسى....
 
یاندیردیغین او کیتابلار آلوولانیر....یاخشى باخ!
او آلوولار شؤعله چکیب شفق سالیر ظولمته.....
شاعیرلرین نجیب روحو مزاریندان قالخاراق
او آلوولار شؤعله چکیب شفق سالیر ظولمته
آلقیش دئییر عئشقى بؤیوک٫ بیر قهرمان میللته.....
 
جللاد! منیم دیلیمده دیر بایاتیلار٫ قوشمالار
دئ٫ اونلارى هئچ دویدومو سنین او داش اوره یین؟
هر گرایلى پرده سینده مین آنانین قلبى وار....
هر شیکسته م اؤولادىدیر بیر موقددس دیله یین
دئ اونلارى هئچ دویدومو سنین او داش اوره یین؟
 
سؤیله سن مى خور باخیرسان منیم شئعیر دیلیمه؟
قوجا شرقین شؤهرتىدیر فوضولىنین غزلى!
سن مى "ترک خر" دئییرسن اولوسوما٫ ائلیمه؟
داهیلره سود وئرمیشدیر آذربایجان گؤزه لى....
قوجا شرقین شؤهرتىدیر فوضولىنین غزلى!
 
جللاد! یانیب اود اولسا دا٫ کوله دؤنمه ز آرزیلار٫
طبیعتین آنا قلبى قول دوغمامیش اینسانى!
هر اوره یین اؤز دونیاسى بیر سعادت آرزیلار
قانلار ایله یازیلمیشدیر هر آزادلیق دستانى....
طبیعتین آنا قلبى قول دوغمامیش اینسانى!
 
ازل باشدان دوشمنیمدیر اوزو موردار قارانلیق.....
هر تورپاغین اؤز عئشقى وار٫ هر میللتین اؤز آدى
کاییناتا ده ییشمه رم شؤهرتیمى بیر آنلیق
منم اودلار اؤلکه سینین گونش دونلو اؤولادى!
هر تورپاغین اؤز عئشقى وار٫ هر میللتین اؤز آدى!
 
نه دیر او دار آغاجلارى٫ دئ٫ کیملردیر آسیلان؟
اویونجاق مى گلیر سنه وطنیمین حاق سسى؟
دایان!....دایان!....اویاق گزیر هر اوره کده بیر آسلان
بوغازیندان یاپیشاجاق اونون قادیر پنجه سى
اویونجاق مى گلیر سنه وطنیمین حاق سسى؟
 
جللاد! سن مى٫ دئ٫ قیریرسان فداییلر نسلینى؟
میللتیمین صاف قانىدیر قورد کیمى ایچدییین قان!
زامان گلیر...من دویورام اونون آیاق سسینى
شهیدلرین قییام روحو یاپیشاجاق یاخاندان
میللتیمین صاف قانىدیر قورد کیمى ایچدییین قان!.....
 
 بیر ورقله تاریخلرى٫ اوتان منیم قارشیمدا
آنام تومریس کسمه دى مى کئیخوسرووون باشینى؟
کوراوغلونون٫ ستتارخانین چلنگى وار باشیمدا
نسیللریم قویمایاجاق داش اوستونده داشینى
آنام تومریس کسمه دى مى کئیخوسرووون باشینى؟
 
 سور آتینى٫ دؤرد نالا چاپ! مئیدان سنیندیر ....آنجاق
من گؤروره م آل گئیینیب گلن باهار فصلینى....
قوجا شرقین گونسشىدیر یاراندیغیم بو تورپاق
من یئتیردیم آل بایراقلى اینقیلابلار نسلینى
من گؤروره م آل گئیینیب گلن باهار فصلینى 

۱۳۹۰ آذر ۱۹, شنبه

اﺳﺎﻣﯽ 264 ﻧﻔﺮ از ﺟﺎن ﺒاﺨﺘﮕﺎن حکومت ملی آذربایجان جنوبی

اﺳﺎﻣﯽ 264 ﻧﻔﺮ از ﺟﺎﻧﺒﺨﺘﮕﺎن حکومت ملی آذربایجان جنوبی را ﺑﺮای ﻳﺎدﺁوری ﺗﻤﺎم رﺷﺎدﺗﻬﺎ و دﻟﻴﺮهای زﻧﺎن و ﻣﺮداﻧﯽ ﮐﻪ ﺟﺎن ﺑﺮ ﺳﺮ اﻳﺪﻩ ها و ﻧﻈﺮات ﺧﻮد ﮔﺬاﺷﺘﻨﺪ.
ﻧﺎم و ﻧﺎم ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ ﺷﻐﻞﻣﺤﻞ اﻋﺪام و ﻧﻮع ﺁن
  1. اﺑﻮاﻟﻘﺎﺳﻢ ﻋﻈﻴﻤﯽ ﺳﺮهنگ 2 ﺳﺘﺎ د ﺗﻴﺮﺑﺎران- ﺗﺒﺮﻳﺰ
  2. ﻣﺤﻤﺪ ﺁﮔﻬﯽ ﺳﺮوان ﭘﻴﺎدﻩ ﺗﻴﺮﺑﺎران- ﺗﺒﺮﻳﺰ
  3. ﺣﺴﻦ ﻗﺎﺳﻤﯽ ﺳﺮوان هواﺋﯽ ﺗﻴﺮﺑﺎران- ﺗﺒﺮﻳﺰ

۱۳۹۰ آذر ۱۷, پنجشنبه

باید و نبایدهای سه گانه در زندگی



سه چیز در زندگی پایدار نیستند

Dreams
رویاها
Success
موفقیت ها
Fortune
شانس
«»«»««»»««»»««»«»
Three things in life that, once gone, never come back
سه چیز در زندگی که وقتی از کف رفتند باز نمی گردند
Time
زمان
Words
گفتار
Opportunity
فرصت
«»«»«»«»«»«»«»«»«»
Three things that destroy us
سه چیز ما را نابود می کنند
Arrogance
تکبر
Greed
زیاده طلبی
Anger
عصبانیت
«»«»«»«»«»«»«»«»
Three things that make humans
سه چیز انسانها را می سازند
Hard Work
کار سخت
Sincerity
صمیمیت
Commitment
تعهد
Three things in life that are most valuable
سه چیز بسیار ارزشمند در زندگی
Love
عشق
Self-Confidence
اعتماد به نفس
Friends
دوستان
«»«»«»«»«»«»«»«»«»
Three things in life that may never be lost
سه چیز در زندگی که هرگز نباید آنها را از دست داد
Peace
آرامش
Hope
امید
Honesty
صداقت

Happiness in our lives has three primary principles
خوشبختی زندگی ما بر سه اصل است
Experience of Yesterday
تجربه از دیروز
Use of Today
استفاده از امروز
Hope for Tomorrow
امید به فردا

Ruin our lives is the three principles
تباهی زندگی ما نیز بر سه اصل است
Regret of Yesterday
حسرت دیروز
Waste of Today
اتلاف امروز
Fear of Tomorrow
ترس از فردا


_________________
تنها رمز موفقيت من اين است كه زماني كه ديگران ترمز مي گيرند،من گاز مي دهم   (مايكل شوماخر)

۱۳۹۰ آذر ۱۶, چهارشنبه

از شگفتی های زبان ترکی

از شگفتی های زبان ترکی همین بس که ... اندامها در زبان ترکی بر اساس یک حرف واحد نام گذاری شده اند : دیل(زبان)،دوداق(لب)،داماق(کام)،دیش(دندان)،دیمدیک(منقار)،همگی باحرف"دال"شروع میشوند. ... هر اندامی که از بدن خارج شده با حرف ق شروع میشود: قیچ( پا) قول(دست) قاناد( بال) قویروق(دم) قارین(شکم) قولاخ(گوش) اندامهای چشم با گاف شروع می شوند: گوز(چشم) ،گاش-قاش(ابرو) گیله( عنبیه) گیرپیک(مژه) از بالای سر تا کمر با ب شروع میشوند: باش(سر)،بورنوز( شاخ)،بویون(گردن)، بِئل (کمر)، بوخون(پشت)، بویرَه ک(قلوه)،بوارساخ (روده) شاید حتی بورک(کلاه) و باشماق(کفش) که در هر دو سوی بدن ما رامیپوشانند از روی انتخاب بوده و یا هر اندام تیز با زاویه بدن مثل دیرناق(ناخن)،دیز(زانو) دیرسک(آرنج) دابان(پاشنه) که با د شروع شده اند.

فین کن اشتاین آنلاشماسی

فین کن اشتاین آنلاشماسی " 1807– جی میلادی و مای آیی نین دؤردو ، و  25 صفر ۱۲۲۲ هجری قمری ایلینده  فرانسا ایمپراتورلوغونون نظامی اوردو سو اولان (پروسیا – لهستانین شرقینده ) و " فین کن اشتاین "  شهرینده  قاجار پادشاهی  فتحعلیشاه ایله فرانسا ایمپراتورو  ناپلئون آراسیندا و دفاعی بیر آنلاشما اولاراق یازیلمیشدیر  .
بو " آنلاشما " 16 ماده دن تشکیل تاپاراق قاجار اوردوسونون مدرن لشمه سی

۱۳۹۰ آذر ۱۲, شنبه

عجب ذهنی داریم

داشنگاه کبمریج انگلتسان تقحیقی روی روش خوانده شدن کملات در مغز اجنام شده استکه مخشص می کند که مغز انسان تهنا حروف اتبدا و اتنها ی کلمات را پدرازش کرده و کمله را می خواند. به هیمن دلیل است که با وجود به هم ریتخگی این نوتشه شما تواسنتید آنرا بخاونید

حالا اگه برگردی میبینی که نمی تونی بخونیش چون ذهنت فهمید و عکس العمل نشون میده.

عجب ذهن..... داریم

AZERBAYCANA DESTEK




TURK DEVLETLERI VE TURK TOPLUMLARI AZERBAYCANA DESTEK OLMALIDIR! RUSLARIN ESARETINDEN QURTULMAMIZ ICIN HER KES DUSUNMELIDIR! UNUTMAYIN KI, AZERBAYCANSIZ TURAN OLAMAZ! COK GEC KALDIK
"Bu gün Sovyetler Birliyi dostumuzdur. Bu dostluğa ihtiyacimiz vardir. Fakat yarin ne olacağina kimse bu günden kestiremez. Tipki Osmanli gibi tipki Avusturya Macaristan gibi parçalanabilir ufalanabilir. Dünya yeni bir dengeye ulaşabilir. İşte o zaman TÜRKİYE ne yapacağini bilmelidir. Bizim bu dostluğun idaresinde dili bir inanci bir özü bir kardeşlerimiz vardir.
Onlara sahib çikmaya hazir olmaliyiz. Hazir olmak yalniz o günü susub beklemek deyildir. Hazirlanmak lazimdir. Milletler buna nasil hazirlanir? Menevi köprülerini sağlam atarak. Dil bir köprüdür. inanc bir köprüdür. Tarih bir köprüdür.Köklerimize inmeli ve olaylarin böldüyü tarihimizin içinde bütünleşmeliyiz. Onlarin bize yaklaşmasini beklememeliyiz. Bizim onlara yaklaşmamiz gereklidi
MUSTAFA KEMAL ATATÜRK

۱۳۹۰ آذر ۱۰, پنجشنبه

جلیل محمد قلیزاده یاشامی و یارادیجیلیغی

 واحید قاراباغلی
جلیل محمد قلیزاده (1932-1868) آذربایجان ادبیاتیندا یئنی بیر مکتب و حتی یئنی بیر جیغیر آچمیش یازیچیدیر.

1866 اینجی ایلینین فئورال آیینین 22 سینده نخجوان شهرینین « نهرم» کندینده دونیایا گوز آچمیش, اوشاقلیق چاغیندا مکتبه گئدیب, فارس و عرب دیللرینی اویرنمیشدیر. 1883 نجی ایلدن بری بیر معللیم کیمی اون ایل معلم لیک ائتمیشدیر.
1904 نجی ایلدن « شرق روس» قزئتینین رئداکساسی کیمی چالیشمالارین گئنیش

۱۳۹۰ آذر ۸, سه‌شنبه

نکاتی چنددرباره مصاحبه مهرداددرویش پورباصدای آمریکا درخصوص:«تعصب قومی درایران»

حامدایرانی 
 ازآنجائیکه آقای درویش پوربعنوان تحلیل گرسیاسی ازروشنفکران فعال وفرهیخته جامعه فارس زبان ایرانی با وجوداشاره بمطالب درست وجالبی درزمینه تعصبات "قومی"دراین مصاحبه دراصلی ومرکزی ترین مشکل قومی ایران یعنی زبان متاسفانه دچارتوهم شده وحامی نظرخطرناک وغلطی هستند،مطالبی رابعنوان انتقاددوستانه وسازنده ازدیدخود ،بعرض میرسانم:

۱۳۹۰ آذر ۷, دوشنبه

برای لذت بردن از زندگی:

شخصیت:
1- زندگی خود را با هیچ کسی مقایسه نکنید: شما نمی‌دانید که بین آنها چه می‌گذرد.
2- افکار منفی نداشته باشید، در عوض انرژی خود را صرف امور مثبت کنید.
3- بیش از حد توان خود کاری انجام ندهید.
4- خیلی خود را

۱۳۹۰ آبان ۳۰, دوشنبه

جنگ چالدران يكي از صفحات تلخ تاريخ تركي است

مئهران باهارلي
جنگ چالدران، تجربه اي تلخ و رخدادي درون تاريخ ترك است. اين جنگ برادركشي اي بين دو دسته از تركها و دو دولت تركي صفوي و عثماني است. مجادله شاه اسماعيل با عثماني بر سر حاكميت سياسي دنياي ترك آنروز و براي حاكم كردن مذهب تركي قزلباشي بود. جنگ چالدران در سير تاريخ سياسي و ديني بسياري از كشورها و خلقهاي منطقه از جمله خلق فارس و مملكت

پاسخ به چند شبهه در مورد دولت تركي آزربايجاني صفوي

مئهران باهارلي

١- آسياي ميانه، خاورميانه، قفقاز و آسياي صغير كمابيش به مدت هزار سال صحنه درگيريهاي گروههاي مختلف توركي (توركيك) بر سر اقتدار و حاكميت سياسي بوده اند. اين درگيريها در برهه هائي از زمان رنگ مذهبي نيز داشته اند. پس از دوره قاراقويونلو-صفوي و آغ قويونلو-عثماني، درگيريهاي مذكور بين تركان غلات شيعه و تركان سني بوده است.

٢-درگيري و رقابت ميان قاراقويونلوها-صفويها-افشارها-قاجارها از يك سو و آغ

اعلام دور انداختن حساب شده تاريخنگاري لمپنيسمي و ...


البته بعید میدانم این نوشته توسط یک یهودی نوشته شده باشد و اینگونه منویات یک لژ را چنین بی پرده بگوید. اما تقریباً همه مطالب از نظر محتوایی صحیح می باشد. جز اینکه شک دارم واقعاً یهودیت مخالف ایران سانترال و پان فارسیسم باشد. به هر حال این سیاست است و باید منتظر ماند و دیدکه چه خواهد شد.
اورمولو تایماز
نظر یک یهودی به نام موشه داوید در مورد تحقیقات آقای پورپیرار که در سایت آفای پورپیرار (ناریا) نوشته شده. 

قبل از آن که نظراتم را بیان کنم لازم می دانم ذکر کنم که این نوشته فقط یک گفت و گوی ساده با پورپیرار خواهد بود و موضع هیچ گروه و جریانی محسوب نمی شود. نگارنده این سطور منبعی نزدیک به یکی از

۱۳۹۰ آبان ۲۹, یکشنبه

بیر آتادان گؤزل- بالاجا قیزینا یازیلان مکتوب ــ یاسر سلمانی رضایی

تانرینین آدیلا
گون آیدین منیم گؤزل قیزیم سئلـــــین! چوخ زاماندیر ائوه گله بیلمیرم. کیچیک  قیزیمی، منیم بالاجا سئلین بالامی باغریما باسیب، قوجاغیما آلا بیلمیرم.
آتالیق دویغولاریمی سنینله پایلاشانمیرام. آمما، اوزاق اولسام دا سنی چوخ اؤزلهمیشم. او واختلار کی منه تیلفون آچماق نؤبتی یئتیشیر، ائوه تیلفون آچیب، سنینله دانیشا بیلیرم. سن منه دئییرسن "تئز اول! ائوه دؤن آتا!". من ده سنه دئییرم "قیزیم! ایشدهیم! ایشلهریمی قورتاریب، گلهجهیم!" آما، داها بسدی! سنین آتان داها قیزینا یالان دئمک ایستهمیر. من بوراجان سنه یالان دئمیشم، باغیشلا منی. من ایشده یوخ، بلکه دوستاقدایام! بیلیرم

۱۳۹۰ آبان ۲۷, جمعه

رهبری جمهوری اسلامی در دست های پنهان یک "لژ"


هیچکس نمی گوید "حجتیه" در سالهای بعد از انقلاب و بویژه سالهای پس از آیت الله خمینی چه ساختاری داشته و یا پیدا کرده است. این انجمن زیر فشار آیت الله خمینی خود را منحل اعلام کرد و برخی وزرای کابینه های اول انقلاب که مستقیما وابسته به این انجمن بودند، - مانند علی اکبر پرورش وزیر آموزش و پرورش- از کار کنار گذاشته شدند. اما این انجمن نه تنها منحل نشد و کادرهای قدیمی اش – مانند علی اکبر پرورش، سید حسین سجادی و سید حسن افتخار زاده سبزواری- نه تنها کناره گیری سیاسی نکردند، بلکه ساختار جدید انجمن حجتیه را مانند یک "لژ" سازمان دادند. سازمان های موازی با اسامی مختلف درست کردند. از جمله

۱۳۹۰ آبان ۱۶, دوشنبه

افشای یک گزارش محرمانه توسط ویکیلیکس از مناسبات قاسملو, صدام، طالبانی، رجوی، و آمریکا

سند منتشر شده توسط ویکیلیکس بتاریخ یک سپتامبر ۲۰۱۱ ،
گزارش از سفارت آمریکا در بغداد، گزارش شماره BAGHDAD۸۵۵۸۸
تاریخ گزارش : ۱۶ فوریه ۱۹۸۸
عنوان گزارش: نظرات قاسملو یک کرد ایرانی
۱ ـ محرمانه : تمامی متن
۲ ـ خلاصه: قاسملو رهبر کردهای ایرانی، در حال پائین آمدن از کوهها بهنگام یکی از سفرهای گاه و بیگاهش به بغداد در تاریخ ۱۰ فوریه با صدام ملاقات کرد. قاسملو قبول کرد که بمباران وسیع در ستاد پیشینش (پایین رودخانه منتهی به شهر موات که صف آرایی شده بود) منجر به این شد که مجبور شود ستاد فرماندهی خود را ۳۵ کیلومتر به طرف شمال تغییر دهد. او ادعا

نخستين پرچم ملي آزربايجان جنوبي: پرچم اتحاد اسلام آزربايجان به مركزيت اورميه - ١٩١٧


مئهران باهارلي

-------------------
بخشي از كتاب: تاريخ فشرده پرچم ايران و پرچم آزربايجان جنوبي

... مئهران باهارلي-٢٠٠٨

http://millibayraq.blogspot.com/


و بيدق هاي آن مجلس مقدس را هم مرکب از شير و خورشيد و ماه و ستاره قرار داده بودند.... اهالي مملکت ما هم دامن محبت و دوستي ترکان را محکم گرفته و از نام و نژاد قديمي خود [ترك] يادها کرده و افسانه ها مي خواندند و اثبات مي کردند که ما نيز قديما از ايل و الوس ترکان بوده و از خاک پاک ترکستان قديم بوده و هستيم.

در عرفه جنگ جهاني اول، پرچم مشروطيت به طور روزافزوني در حال كسب كردن هويت و شناسنامه پارسي-ايراني-آريائي و زرتشتي بود. قلب ماهيت اين

۱۳۹۰ آبان ۱۲, پنجشنبه

کؤله ليگين اساسلاريني سارسيدان قادين

” قلمله، قيلينجين قازانديغي غلبه دن داها بؤيوک ظفرلره نايل اولماق اولار “ 
هاررييئت بيچئر ستووئ  
  ديندار بير عاييله ده آنادان اولدو. کيچيک ياشلاريندان اوجا آللاها داها اورکدن و صداقتله خيدمت ائتمک اوچون يوللار آختاردي:  ” ياخشي بير اينسان اولوب عؤمرومون سونونا کيمي آللاها خيدمت ائده جگم “  سؤزلري حيات دئويزي اولدو و

اورمیه چه زمانی پایتخت بوده است؟ اندکی در باره ایل ترکی افشار

افشارها (آفشار، آوشار، آووشار، اووشار) یکى از اصلى ترین طوائف ٢٤ گانه و اولیه ترکهاى اوغوز، از شاخه بوز اوخ (تیر خاکسترى) و یکى از مهمترین طوائف قزلباش در دوران حکومت صفوى بوده اند. بنا به روایتهاى ترکى ایشان فرزند افشار نوه اوغوزخان و پسر اولدوز خان مى باشند. کلمه افشار به معانى جمع کننده، هماهنگ، چابک، مباشر، کاردان، مطیع، کمک کننده، و یا کسى که شکار را دوست دارد و در آن ماهر است و .... مى باشد. نام "افشار" همراه با سه نام دیگر "ترک"، "تورکمان" (غیر از "ترکمن" است) و "قزلباش" یکی از چهار نام عمده تاریخى است که براى نامیدن خلق ترک بویژه در قرون وسطى بکار رفته اند. (امروز ترکان آزربایجانى افغانستان عمدتا "افشار" و ترکان آزربایجانى عراق "تورکمان" نامیده مى شوند).
افشارها یکى از مهمترین و پرجمعیت ترین طوائف ترکى در تاریخ بوده و از

۱۳۹۰ آبان ۹, دوشنبه

آذربایجانين گؤركملي قادين موسيقي خاديم لري

خديجه قاييبووا (24.05.1893 - 27.10.1938)

 ايلک آذربايجانلي پيانوچولاردان بيري. او، تيفليسده  " موقدس نينا "  قيز مکتبينده
پيانو اوزره خوصوصي کورس بيتيرميشدير. 1919-جو ايلدن باکيدا ياشاميش خ.قاييبووا 1920-جي ايلده آذربايجان معاريف کوميسسارليغيندا شرق موسيقيسي اوزره موعليم کادرلاري نين حاضيرلانماسي مقصدي ايله  " قيسا مودتلي شرق موسيقيسي کورسلاري " ني تشکيل ائده رک، اونا باشچيليق ائتميش و پيانودان درس دئميشدير. او،  "  آذربايجانلي قادينلار اوچون علاوه  کورسلار "  دا تشکيل ائتميش، پيانودا موغاملارين ايلک ايفاچيسي کيمي ده

۱۳۹۰ آبان ۳, سه‌شنبه

آذربایجانین بؤیوک شاعیری یحیی شیدانین آردیندان

چاغداش آذربایجان تورک شعری‌نین ان بؤیوک تمثیلچیلریندن اولان یحیی شیدا، متواضع بیر یاشام سوردوردو، یئنی شاعیرلر یئتیشدیردی، دگرلی اثرلر یاراتدی و سونوندا 87 یاشیندا حیاتا گؤلرینی یومدو
اوستاد یحیی شیدا 1924 (1303) ایلینده تبریزده آنادان اولدو. آتاسی رحمتلی یوزباشی چرندابی مشروطیت انقلابی‌نین مجاهیدلریندن ایدی. آنا دیلی تورکجه ایله بیرلیکده فارسجا، آلمانجا و

۱۳۹۰ مهر ۲۷, چهارشنبه

پیام خداحافظی استیو جابزدر دانشگاه استنفورد - stay hungry stay foolish


من امروز خیلی خوشحالم كه در مراسم فارغ‌التحصیلی شما كه در یكی از بهترین دانشگاه‌های دنیا درس مي‌خوانید هستم. من هیچ وقت از دانشگاه فارغ‌التحصیل نشده‌ام. امروز مي‌خواهم داستان زندگی ام را برایتان بگویم. خیلی طولانی نیست و سه تا داستان است.

اولین داستان مربوط به ارتباط اتفاقات به ظاهر بی ربط زندگی است: من بعد از

ظهیرالدین محمد بابُر ، هومر تورک ها

ظهیرالدین محمد بابُر (۱۴۸۳ - ۱۵۳۰ میلادی/ ۸۸۸ - ۹۳۷ ه‍.ق.)، موسس سلسله گورکانیان هند یا امپراتوری تورک هند بود که آخرین امپراتوری از دوران طلایی اسلامی به‌شمار می‌آید. بابر پنجمین پشت از نوادگان تیمور لنگ بود او فرزند میرزا عمر شیخ فرزند سلطان ابوسعید فرزند میرزا محمد فرزند میرانشاه فرزند تیمور بود.
محمد بابر در چهاردهم فوریه ۱۴۸۳ میلادی مطابق با ششم محرم ۸۸۸ ه‍.ق. در

۱۳۹۰ مهر ۲۶, سه‌شنبه

اوشاقلارین کیتابلاری تورک - آزه ربایجان قاجار دئولتی دورونده

١٣١٢ آيسال ايلينده (١٨٩٤ دوغوش ايلي) تبريزده چاپ اولونان "وطه‌ن ديلي" درسلييينين ايلك صفحه‌سي- ميرزه حسه‌ن روشدييه(صفحه اول كتاب درسي "وطن ديلي" چاپ شده به سال ١٣١٢ قمري (١٨٩٤ ميلادي) در تبريز- ميرزا حسن رشديه):

موبته‌دي شاگيردله‌ره آلتي ايلدن قاباق يازيب اوخوماق اؤيره‌ده‌ن، صوتي اوزره تعليم اولونان اليف با-يي جديده موشته‌ميل بير كيتابچه‌دير
:

آزربایجان شناسی -بنای رخت‌شوی‌خانه زنجان

بنای رخت‌شوی‌خانه یا مجموعهٔ تاریخی رخت‌شوی‌خانه در قلب بافت تاریخی شهر زنجان که منطبق بر حصار قدیمی شهر می‌باشد، در یک منطقهٔ پرتراکم مسکونی احداث شده‌است.
مردم شهر لباس و رخت خود را در آن محل می‌شسته‌اند. چنین کاربری برای یک بنای عمومی در جهان مشابه ندارد یا کم‌نظیر است. این بنا در حال حاضر تعمیر و مرمت شده و به عنوان موزه مردم‌شناسی مورد اس...تفاده قرار می‌گیرد و مردم می‌توانند از آن بازدید کنند. این بنا در سال‌های گذشته به جهت وجود هوای سرد در زمستان‌ها برای بانوان زنجانی ساخته شده‌است.

" بابورنامه " تورکلرين " ايليادا و اوديسسئيا " سي اولور -2

    بابورو ديگر سرکرده و دؤولت خاديملريندن فرقلنديرن اونون هم ده ماهير بير شاعير و تاريخچي اولماسي ايدي. جاغاتاي تورکجه سينده يازديغي شئعيرلر خالق آراسيندا بابورا داها بير بؤيوک شؤهرت گتيرميشدي. تورکوستان چؤللريندن باشلاميش، هينديستانا قدر اوزانان بؤيوک بير اراضيده بابورون يازديغي شئعيرلر خالق آراسيندا ديللر ازبري ايدي. بابور کلاسسيک شئعيرين، دئمک اولار کي، بوتون نؤوع لرينده يازيب. اونون قلمه آلديغي غزللر، روباعيلر، او جومله دن ساده خالق تورکجه سينده يازديغي ليريک شئعيرلر اينساني والئه ائدير.  
  بابور همين دؤورده عليشير نوايي دن سونرا توركيستان تورکلري نين ان سئويملي

بابور - تورک-هيند ايمپئراتورلوغونو قوران داهی شخصیت و تورکلرین هومری-1

بو بؤيوک اينسان کيچيک بير اوردو ايله اؤزوندن اون دفعه  بؤيوک اوردولاري مغلوب ائدن کوماندان، ان بؤيوک گوجون عاغيل اولدوغونو سؤيله رک، تاريخه دوشن مهارتلي سيياستچي، عوثمانلي نين روحونو، معنوياتيني، مدنيتيني اؤزونه مخصوص شکيلده اؤز ايمپئراتورلوغوندا ياشادان دؤولت خاديمي، شاعير، تاريخچي، علم آدامي و بير سؤزله، تورک-ايسلام تاريخي نين ان بؤيوک سيمالاريندان اولان قاضي ظهيرالدين محمد بابور ايدي.    
               اونون حاقيندا تاريخده چوخ يازيب، چوخ دانيشيبلار، هميشه ده عظمتي و شؤهرتي قارشيسيندا باش اَييبلر. بير واختلار، دئمک اولار کي، بوتون هينديستان اونون قوردوغو بؤيوک بير ايمپئرييانين ترکيبينده ايدي. او،  مشهور سرکرده، باجاريقلي دؤولت خاديمي، سيياستچي، هم ده اورتا عصرلرين ان بؤيوک شاعير و

ایراندا آذربایجانلی تورک میللیتچیلیگین تاریخی گلیشیمی ــ دکتر یالچین ساری کایا

ایرانداکی آذربایجانلی تورک حرکتی نین باشلانقیجی قونوسوندا یازارلارین فرقلی توتوملار ایچینده اولدوغو گؤرولمکده دیر. آذربایجانلیلارین قافقازلاردا بیر میللت ایراندا ایسه بیر ائتنیک قروپ اولدوغونو ادعا ائدن اتابکی یه گؤره "آذربایجان اوتونومی حرکتی" آدی نین وئریله بیله جه یی ایلک گلیشمه لر مشروطیت دئوریمی ایله باشلامیشدیر.
احمدی ایسه آذربایجان میللی حرکتی نین اورتایا چیخی شینی باکونون

۱۳۹۰ مهر ۲۴, یکشنبه

مرز پُر گُهر و فارسی شکر است

اسد سیف

به عزیز نازنینم هانیه، که هنوز هم، پس از گذشت سال ها، آموزش زبان فارسی برایش یادآور قُلکی است که طبق بخشنامه های آموزشی، می بایست در إزای بر زبان آوردن هر واژه از زبان مادری در کلاس درس، یک ریال جریمه، در آن بیفکند. و به آن ایرانیانی که زبان فارسی را با رنجی مشابه آموختند.


دویچه وله:« اسد سیف در سال ١٣٣٥ در بندر انزلی متولد شده است. او از سال ۱۹۸۳ در آلمان زندگی و کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. تا به حال کتاب‌های زیر از او در خارج از کشور منتشر شده است: اسلامی نویسی (بررسی دو دهه ادبیات حکومتی در ایران)، ذهن در بند (مجموعه مقاله)، زمینه و پیشینه اندیشه ستیزی در ایران (مجموعه مقاله)، زن در بارگه اسلام. این کار به شکل جزوه بارها در کشورهای مختلف به چاپ رسیده است.»
*
به عزیز نازنینم هانیه، که هنوز هم، پس از گذشت سال ها، آموزش زبان فارسی برایش یادآور قُلکی است که طبق

۱۳۹۰ مهر ۲۳, شنبه

نقدی بر روش شناختی کسروی درباره تئوری به اصطلاح زبان آذری - آرش دکلان

مقدمه
کسروی رساله ای دارد با نام “آذری یا زبان باستان آذربایجان”[1] در همان دیباچه رساله کسروی در لفافه اعلان کرده است که هدف از نگاشتن این رساله یک هدف سیاسی صرف است و نه صرف شناخت. او به صراحت گفته است که زبان ترکی آذربایجان دستاویزی برای حزب اتحاد و ترقی در ترکیه بوده است که در

۱۳۹۰ مهر ۲۲, جمعه

خانعلي، جانعلي،‌بخشعلي – مهران بهاري

Bizim bir qonşumuz var idi. O oğuş (âilǝ) Qızılbaş (Əlǝvi) inancındaydı. Kişinin adı Bǝǝli, iki oğlunun adı da Xanǝli vǝ Canǝli idi. Mǝn bu adlardakı Bǝxş vǝ Can bölümlǝrin Farsca olduğunu sanardım vǝ tanlardım (tǝǝccüb edǝrdim). Çünkü Fars mǝzhǝbi olan Şiǝliyi bilǝ qǝbul etmǝyǝn Türk Qızılbaşların (Əlǝvilǝrin), öz adlarını Farsca seçmǝsi dildǝmli (mǝntiqli) gǝlmirdi mǝnǝ. İllǝr sonra bu adlarn Türkcǝ olduğunu öyrǝndim .....
 بيزيم بير قونشوموز وار ايدي. او اوغوش (عاييله) قيزيلباش (عله‌وي) اينانجيندايدي. كيشينين آدي بخشعلي، ايكي اوغلونون آدي دا خانعلي و جانعلي ايدي. من بو آدلارداكي بخش و جان كلمه‌له‌رينين فارسجا اولدوغونو سانارديم و تانلارديم