۱۳۹۳ اردیبهشت ۶, شنبه

نسل کشی ارامنه بر علیه مسلمانان یا قتل عامه ارامنه ! حق با کیست ؟

تقدیم به دوست عزیز ندیده ام رومیک 

1-اولین نکته ای که باید مد نظر داشت این است که دولت عثمانی شاید یکی از عجیب ترین پدیده ها در تاریخ بشری باشد زیرا علی رغم اینکه یک دولت اسلامی سنی بود ساختاری به شدت سکولار و ضد نژاد پرستی داشت . می شود گفت مادر تمام سلاطین غیر ترک و غیر مسلمان بودند. دولت مردان و فرماندهان ارتش بیشتر غیر ترک بودند صرب ها ، بلغارها ، ارامنه ، اعراب شالوده سازمان رزمی و دیوانی دولت را تشکیل می دانند. زبان دربار فارسی بود و شاکله نیروی مخصوص و زبده رزمی یعنی اجاق ینی چری نیز ترک های علوی بودند. با این سازمان ناهمگون و مختلط چگونه با شیعیان و مسیحیان به مدت نزدیک به هفت قرن جنگیدند خود مسئله ای است که باید به دست اهل فن گشوده شود .
2-نکته بعدی اینکه ارامنه تا سالهای پایانی جنگ اول جهانی هیچ مشکلی با ترک ها و بعبارت صحیح تر مسلمانان نداشتند . گواه آن نیز پاشاها ، زمینداران ، تجار و کسبه ثروتمند ارمنی هستند که در همه جای آنادولی و سوریه پراکنده بودند. اختلافات در واقع با ظهور هیچناک ها و داشناکسیون (احزاب تروریست و تند روی ارمنی طرف دار روسیه ) شروع و با ترور پاشاها ، دولت مردان و سیاسیون مسلمان و ارامنه طرف دار عثمانی بتدریج بین ترک و ارمنی به معنای خاص کلمه رسوخ و تبدیل به یک جنگ کامل و تمام عیار می شود. روم ها (یعنی مسیحیان یونانی تبار ) و جیلوها یا آسوری های ترکیه نیز به همین ترتیب وارد جنگ داخلی می شوند. ارامنه و روم ها از طرف فرانسه ، یونان ، روسیه و انگلستان به شدت خمایت می شوند. در اثر این کشت و کشتار صد ها هزار نفر ازچهار طرف کشته می شوند ازمیر ، آدانا ، ارزروم ، وان ، قارص ، شانلی اورفا و دهها شهر و روستا در قارا دنیز ، آنادولو و اژه سهم خود را از این جنگ دریافت می کنند. بنابراین و بنا بر اسنادی که قابل دسترس عموم در ترکیه می باشد حتی کشته های مسلمانان بسیار بسیار بیشتر از روم ها و ارامنه است و در آن شکی نیست .
3- دولت ارمنستان اسناد این وقایع را طبقه بندی کرده و به شدت از دسترس عموم دور نگهداشته است و علیرغم درخواست های مکرر ترکیه و دولت آزربایجان شمالی از این امر استنکاف می کند.
4- با ورود جیلوها به خاک آزربایجان ، ارامنه محلی و ارامنه ایروان که به کمک آنها آمده بودند اهالی شهر های اورمیه ، سلماس ، سولدوز(نقده ) ، خوی ، میاندوآب (قوشاچای) ، سایین قالا و دهها روستا قتل عام می شوند. این فتل عام با حمایت مستقیم روس ها و انگلیس ها و با هدایت مسیونرهای آمریکایی و فرانسوی به همراه مسیونرهایی از قریب به هجده کشور اروپایی در آزربایجان غربی اتفاق می افتد. دامنه این قتل عام ها به شهرهای نخجوان ، گنجه ، قوبا ، قره باغ و باکو نیز کشیده می شود و دهها هزار نفر از اهالی ترک مسلمان قتل عام می شوند.
5- کشتار غیر نظامیان ارمنی و آسوری بیشتر توسط دستجات یاغی و غارتگر کرد در آنادولی انجام شده و زمین ها و خانه های آنان توسط اکراد مصادره می شود و جای مسیحیان را کردها پر می کنند. از ارزروم تا وان این مسئله نمود بیشتری داشته است . همین مسئله در اراضی آزربایجان نیز اتفاق می افتد و بعد از دسیسه قتل مارشیمون پیشوای مسیحیان آسوری و صد نفر همراهش در کهنه شهر سلماس به دست سیمیتقو رئیس ایل شیکاک (از قبایل کرد) پانزده هزار نفر از اهالی اورمیه و هزاران نفر در دیلمقان و سلماس به دست آسوری ها و ارامنه قتل عام می شوند.
6-ترک های ترکیه و همینطور ارامنه و جیلوها به عنوان قربانی وبازنده این وقایع و ترک های آزربایجان به عنوان قربانیان بی گناه این وقایع دردناک و کردها به عنوان برنده این جنایات جای خود را در تاریخ می گیرند.
7- پان فارسیسم یا به عبارت دیگر پان ایرانیست ها با موذیانه ترین روش ممکن از وضعیت سوئ استفاده کرده و ادعای ارامنه را مستمسک ترک ستیزی و تبلیغات دروغین بر علیه آزربایجان قرار داده و به دشمنی آشکار با آزربایجان پرداخته اند. بنابراین آنان نیز بسیار بیشتر از کردها که در این میان قربانیانی را دادند بدون هیج زحمتی بر خون قربانیان موج سواری می کنند زیرا به خوبی می دانند بدون حمایت از اکراد و ارامنه نمی توانند آزربایجان را مهار کنند.
8- دیازپورای ارامنه در ایالات متحده به عنوان بزرگ ترین و ثروتمند ترین لابی بعد از یهودیان کنترل اوضاع در ارمنستان را بدست گرفته و ذره ای از مواضع خود کوتاه نمی آید در نتیجه ارامنه در ارمنستان در محاصره اقتصادی و نظامی از طرف آزربایجان ، ترکیه و گرجستان (که آنها نیز طعم تجاوزات ارامنه را به کرات چشیده اند) قرار گرفته و تبدیل به ضعیف ترین و فقیرترین ملت منطقه شده اند که بدون کمک های روسیه و ایران قادر به حیات نیستند.
9- روسیه منفور در نزد ملل منطقه تنها از روزنه ارمنستان می تواند نیروی نظامی و استیلای خود بر قفقاز جنوبی را ادامه دهد و ترکیه و معالاً غرب را مورد تهدید قرار دهد.
سیاست داخلی و خارجی ارمنستان بر مبنای ادعای کشتار ارامنه بدست ترک ها بنا شده است و با هدایت روسیه ، ایران و فرانسه قابل برگشت نیست . بنابراین حدس نگارنده بر این است که بمانند منازعات فلسطین و اسرائیل هیج افق روشنی از صلح و دوستی متصور نمی توان شد.
10- رومیک عزیر دوست فیس بوکی ارمنی و همشهری عزیزم که تاکنون شما را ندیده ام لطفا شما پرتقال فروش را پیدا کنید !!!

طاهر محامی (تایماز اورمولو )
واشنگتون - 26 آوریل 2014