۱۳۹۲ بهمن ۲۲, سه‌شنبه

قتل های تاثیرگذار در نظم سیاسی ترکیه، آذربایجان جنوبی و سازمانهای امنیتی ایران – بابک شاهد

این نوشتار به مبارزینی تقدیم می گردد که حقیقت مبارزه ی خویش را فدای منافع مصلحتی دیگران نخواهند نمود.                   ———————————————————————–                       
استراتژیست مشهور آمریکائی، برژینسکی در کتاب “صفحه شطرنج” خویش از پنج موقعیت ژئوپولیتیکی مهم در جهان سخن می گوید که همواره مورد دقت ابرقدرتهای جهانی بوده است. این پنج نقطه عبارتند از:
اوکراین، کره جنوبی، ایران، آذربایجان و ترکیه. با دقت در موقعیت جغرافیای سه کشور اخیر مشاهده می کنیم که محل تلاقی این سه نقطه جغرافیای آزربایجان جنوبی را تشکیل می دهد. آذربایجان جنوبی هم به دلیل داشتن ملیت ترکی دارای پتانسیل مناسب در جهت سیاست های ژئوپولیتکی ترکی می باشد که همین امر سبب شده است که جمهوری اسلامی ایران با روند روبه رشد آگاهی ملی در آذربایجان جنوبی بدین مسئله بی تفاوت نباشد و جهت خنثی نمودن فوران این پتانسیل به اعمال سیاست هایی در ترکیه بپردازد در نوشتار اضر به بررسی برخی از ادعاهای موجود در خصوص سازمانهای امنیتی ایران در قتل ناسیونالیست های تُرک در ترکیه خواهیم پرداخت.
“هرم عباس” مامور افسانه ای “میت” و اهل آذربایجان جنوبی
تلویزیون “تی وی نت” که نزدیکی نسبی با سیاست های حزب حاکم ترکیه یعنی “حزب عدالت و توسعه” دارد در مستندی با عنوان “هرم عباس مامور افسانه ای میت” پخش نمود در ارائه ی بیوگرافی این فرد پرده از اطلاعات جالبی برداشت. بنا به گفته ی مجری این مستند در ابتدای برنامه “هرم عباس” اهل خانواده ای “ماسون” از آذربایجان جنوبی میHıram Abas باشد که هم اکنون در اشغال “ایران” بوده و خانواده ی وی مجبور به مهاجرت به ترکیه گشته اند. در این خصوص لازم به ذکر است که با سقوط خاندان قاجار در ایران دو قشر از ماسون های تجددخواه به رقابت بر سر کسب قدرت در “ایران” پرداختند، لُژ با مرکزیت لندن را هواداران ناسیونالیسم فارسی تشکیل می داد و لُز با مرکزیت پاریس را ناسیونالیست های تُرک تجددخواه تشکیل می دادند. با برتری لُژ با مرکزیت “لندن” بسیاری از ناسیونالیست های تُرک ساکن در “آزربایجان جنوبی” مجبور به مهاجرت شدند که بسیاری از این خانواده ها در ترکیه ساکن گشتند و “آتاترک” به سبب آنکه فضای سیاسی آن زمان شدیداً تحت فشار سیاست های روسیه بود و بدین سبب مجبور به اخراج بسیاری از مهاجرین آذربایجانی شده بودند اقدام به مخفی نگه داشتن هویت این خانواده ها و اعطای حق شهروندی بدانها نمود. بنا به اذعان “تلویزیون تی وی نت” هرم عباس فرزند یکی از این خانواده های مهاجر در ترکیه می باشد. “هرم عباس” پس از آغاز به کار در سازمان امنیت ترکیه  پله های ترقی را به دلیل هوش سرشار خویش طی نمود و توانست از نزدیکترین افراد به ژنرال “فؤاد دوغو” مؤسس “میت” گردد؛ اما در این میان به اذعان این مستند “هرم عباس” که با عملیات ها و استراتژی های خود سبب اعتلای جایگاه “میت” در میان سازمانهای امنیتی جهان در سال ۱۹۹۰ میلادی به دلائلی نامعلوم مورد سوء قصد واقع شده و ترور گشت و ضاربین اصلی وی هیچگاه مشخص نگردیدند اما بعدها با افشای برخی از اسناد بسیاری از روزنامه نگاران به نقش وی به آفرینش دولت در سایه ی ترکیه با محوریت ژئوپولیتیک تُرک اشاره نمودند.
این مستند تلویزیون “تی وی نت” را می توانید با کلیک بر تیتر “مستند هرم عباس” مشاهده نمایید
“عبدالله چاتلی” و حادثه ی “سوسورلوک”
از جمله ی حوادث تاثیر گذار در نظم سیاسی ترکیه حادثه ای موصوف به تصادف یک خودرو در منطقه ی “سوسورلوک” ترکیه می باشد. با مشخص شدن هویت کشته شدگان فضای سیاسی ترکیه به تلاطم کشیده شد و مجلس ملی ترکیه کمیسیونی ویژه مختص پی گیری این حادثه تشکیل داد. در مستند تلویزیون “تی وی نت” با همین نام، اشاره ای گذرا به مسئله ای می گردد که هیچ گاه مورد پی گیری قرار نگرفت . اما قبل از اشاره به این مبحث توضیحاتی مختصر در خصوص یکی از کشته شدگان این حادثه به نام  “عبدالله چاتلی” ضروری است. “عبدالله چاتلی” از ناسیونالیست های مشهور تُرک ترکیه می باشد که در عملیات های برون مرزی ترکیه در برابر سازمانهای تروریستی ارمنی “آسالا” نقش قابل توجهی داشته است؛ به گونه ای که تاریخ معاصر ترکیه از وی به عنوان کسی که نقطه ی پایانی بر ترور دیپلماتهای ترکیه در سرتاسر جهان توسط نیروهای تروریستی ارمنی گذارد یاد می شود.
مرحوم ابوالفضل ائلچی بَی رهبر فقید جمهوری آزربایجان شمالی و کسی که اندیشه یçatlı آزربایجان واحد را در سطحی بین المللی مطرح نمود در مصاحبه ی خویش با روزنامه ی “ملیت” ترکیه به تاریخ ۱۴/۱۱/۱۹۹۷ ، صفحه ی ۱۴ در خصوص “عبدالله چاتلی” به ملاقات “چاتلی” با وی اشاره نموده و به مطرح شدن مسئله ی قره باغ و آزربایجان جنوبی می پردازد.
این مستند تلویزیون “تی وی نت” در بخشی از فیلم به مسئله ای اشاره می کند که لایق دقت می باشد. پس از کشته شدن “چاتلی” کمیسیون تشکیل شده در مجلس ترکیه و سازمان امنیت ترکیه در نخستین دستگیری خویش مرتبط با این پرونده در استانبول اقدام به دستگیری دختری به نام “دیلک” به همراه یک شهروند ایرانی (هویت این شهروند ذکر نمی گردد) در فرودگاه استانبول به همراه ۲۵ میلیارد لیره ی تُرک می نماید که از لندن وارد فرودگاه استانبول شده بودند.
برای مشاهده ی این مستند تلویزیون “تی وی نت”، تیتر روبرو را کلیک کنید؛ “مستند سوسورلوک
قتل روزنامه نگاری به نام “اوغور مومجو” و مطرح شدن نام “ایران”
یکی از حوادث تلخ تاریخ روزنامه نگاری “ترکیه” قتل روزنامه گاری به نام “اوغور موجو” در این کشور می باشد که هیچگاه بانیان آن محاکمه نگردیدند ولی روزنامه های ترکیه آشکاراmumcu از فردی به نام “سرهنگ رضائی” از نیروهای امنیتی ایران نام بردند. “اوغور مومجو” روزنامه نگاری بود که در این خصوص قتلها تحقیق نموده و سخن از برخی از حقایق “پ ک ک” بر زبان می راند و ادعا می نمود که در این خصوص دارای مدارکی است. پس از قتل وی روزنامه ی “ملیت” ترکیه شماره ی ۱۰/۵/۲۰۰۰ صفحه ی ۱۸ چنین ادعا می کند که ضارب “مومجو”، “عبدالله چلیک” با کمک سرهنگی ایرانی به نام “سرهنگ رضائی” به بهانه ی یادگیری زبان فارسی مدت زمان زیادی را در ایران سپری نموده و نیروهای امنیتی ایران آشکارا پست پرده ی این جنایت هستند.
قتل برادرزاده ی سخنگوی “حزب خلق مسلمان” در استانبول و متهم شدن ایران
پس از وقوع انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ مردم آزربایجان جنوبی با تشکیل “حزب خلق مسلمان” با سخنگویی آقای “محمدعلی عدالتی” خواستار اعطای حقوق ملی خویش شدند و با مراجعت به مجتهد مشهور آذربایجانی “آیت الله شریعتمداری” خواستار حمایتEhed وی از این حزب گردیدند و آیت الله شریعتمداری نیز این درخواست را پذیرفت. اما حکومت نوپای ایران خواستار اعطای خودمختاری فرهنگی نبود و به همین دلیل میان نیروهای این حزب و نیروهای اعزامی از “تهران” به مدت ۴۳ روز درگیری مسلحانه روی داد و نتیجه ی این درگیری با سرکوب “حزب خلق مسلمان” همراه شد. پس از شکست این حزب، سخنگوی این حزب “آقای عدالتی” به “ترکیه” مهاجرت نمود و در “آنکارا” ساکن گشت. در مدت سکونت وی در “آنکارا” وی بارها در مصاحبه با روزنامه ی “ملیت” به تهدیدهایی که علیه وی از سوی کنسولگری انجام می پذیرد اشاره نمود تا اینکه برادرزاده ی وی و از اعضای فعال این حزب در استانبول به گونه ای مشکوک حلق آویز گشت. خبر حلق آویز شدن این فعال سیاسی آذربایجانی در رسانه های ترکیه ی آن زمان منعکس گردید وEdaleti روزنامه ی “ملیت” در شماره ی ۱۴/۵/۱۹۸۹ صفحه ی نخست خویش به درج این خبر م پردازد. برخی از روزنامه نگاران علت این قتل را مصاحبه آقای “عدالتی” با روزنامه ی “ملیت” در ۴/۱۱/۱۹۸۹ می دانند که کنسولگری “ایران” را متهم به عملیات های تروریستی در “ترکیه” می نمود.