۱۳۹۲ بهمن ۲۲, سه‌شنبه

گفتگوی اختصاصی ساوالان پورت با تایماز اورمولو در مورد توزیع کالاهای رایگان

توزیع کالاهای رایگان از سوی دولت روحانی با عدم برنامه ریزی و مدیریت لازم صورت گرفت و بسیاری از موافقان و طرفداران دولت را نیز مایوس و در مقام انتقاد قرار داد. بسیاری از منتقدین  ، دولت روحانی را به باد انتقاد گرفته و او را متهم به عوام فریبی کرده و از عملکرد ضعیف دولت دلسرد شدند. در این اثنا وضعیت جامعه ی آزربایجانی نیز به لحاظ اقتصادی در شرایط مناسبی قرار نداشته و بسیاری از مردم در سرمای شدید برای دریافت کالاهای رایگان دولت که به سبد کالا معروف است در صفهای طولانی توزیع می ایستند.
 دراین خصوص گفتگویی داشتیم با مسئول کمیته کارگری آ.م.د.ت . وضعیت اقشار پایین دست جامعه آزربایجان را و اقدام توزیع رایگان کالا توسط دولت را از زاویه ای متفاوت بررسی نمودیم که تقدیم خوانندگان محترم وبسایت می نماییم:


آقای تایماز اورمولو ، توزیع سبد کالا از سوی دولت روحانی را چگونه ارزیابی می کنید؟

اقداماتی از این دست نشانه مهمی از وضعیت وخیم اقتصادی و بی برنامگی و نداشتن چاره و امید دولت برای اصلاح امور است . دولت همچون یک معتاد که امروز تلویزیون خانه اش را می فروشد تا دمی آسوده شود به حراج هر آنچه دارد پرداخته است . امروز تلویزیون فردا فرش و روز دیگر چیری دیگر تا آخرین کفکیر که به ته دیگ بخورد این وضع را ادامه خواهد داد. وضعیت مردم هم بسیار بد است آمار‌نشان می‌دهد شاخص فلاکت از سال ۸۴ تا سال ۹۲ بیش از دوبرابر شده است. شاید برای فهمیدن این مساله زیاد هم نیازی به آمار و ارقام نباشد. همین که نگاهی به دور و اطراف بیندازیم، شکاف طبقاتی، خودش را به رخ‌مان می‌کشد.

خبرها یی که از شهرهای مختلف آزربایجان می رسد حاکی از آن است که مردم در صف های طولانی با وجود سرما از صبح الطلوع برای دریافت کالاهای رایگان می ایستند. بسیاری این اقدام دولت را نسنجیده و یک نمره منفی به دولت روحانی تلقی می کنند. نظر شما چیست؟
این وضع هم در آزربایجان و هم دیگر نقاط ادامه دارد . آخرین رمق از آبرو و حیثیت اقشار کم درآمد و محروم را به این وسیله خشک می کنند تا بتوانند به سربازگیری برای سرکوب معترضین بپردازند. اقشار محروم که از هست و نیست ساقط شده اند بهترین سربازان سرکوب دولتی هستند. ۳۵ سال است که دولت و حاکمیت با این وسیله به گردآوری نیرو پرداخته است و عمده سرکوب ها را به این روش انجام داده است . شکاف طبقاتی سبب شده گروه کوچکی از جامعه به ثروت‌های بادآورده برسند و اکثریت جامعه به سمت پایین هول داده شوند، افرادی که بخش زیادی از ثروت جامعه را در دست دارند، تنها حدود ۱۰-۲۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند. این شکاف طبقاتی نه تنها میان این طبقه و پایین‌ترین طبقه جامعه همان‌ها که کارشان جمع‌آوری ضایعات است، افزایش یافته، بلکه میان طبقه‌ی بالا و طبقه‌ی متوسط نیز زیاد شده است. طوری‌که می‌توانیم بگوییم طبقه‌ی متوسط به سمت پایین حرکت کرده است. امروز وضعیت بهداشت به گونه‌ای شده که با یک عمل جراحی ۳۰ میلیونی؛ یک شهروند طبقه‌ی متوسط به طبقه‌ی فقر غلتانده می‌شود. باید توجه داشت افزایش شکاف طبقاتی، بزه، فساد مالی، فحشا، طلاق و… را به همراه خواهد آورد. به عکس برخی ها که می گویند این اقدام نسنجیده است من معتقدم این روشی روتین و کاملاً برنامه ریزی شده است و نمره منفی را باید برای کسانی در نظر بگیریم که امید های واهی برای تغییر اوضاع به روحانی داشتند.

دریافت کالاهای رایگان توسط مردم همراه با موج نارضایتی ها را به همراه داشت. عمده نارضایتی مردم را چه عواملی تشکیل می دهند؟

من فکر می کنم کسانی که برای گرفتن این سبد انتخاب شده اند به قدری مستاصل و درمانده شده اند که دیگر وقتی برای این بازی ها ندارند. آنها این کمک ها را می گیرند و چه بسا دعایی هم بکنند عمده نارضایتی ها مربوط به کسانی است که با دیدن این وضع یک بار دیگر متوجه شده اند که کفکیر به ته دیگ خورده است . بگذارید سوال شما را اصلاح کنم آیا چیزی هم برای رضایت مانده است که این تابلوی نا زیبا آن را مکدر کند ؟! مردم از همه چیر ناراضی هستند ، اقتصاد وخیم ، انفجار خواست های ملی و مدنی ، وضعیت وخیم اخلاقی اجتماع ، فساد و فحشا ، بی عدالتی و ناامنی اجتماعی. بنابر آماری که دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرده؛ در سال‌های اخیر فاصله‌ی درآمدی میان کم‌درآمد‌ترین افراد جامعه و پردرآمد‌ترین افراد آن، ۱۵ برابر شده است….به قول شاعر چه گویم که ناگفتنم بهتر است.

آیا نمونه هایی از توزیع کالا در بین مردم در کشورهای دیگر وجود دارد؟

بله این وضع در خیلی جاها سابقه دارد از اتحاد سابق شوروی تا کره شمالی و دیکتاتوری های آفریقایی ، هرجا که فقر ، فساد و دیکتاتوری هست این عوام فریبی ها هم هست . این تابلوی مشترکی از فقر و تجمیع ثروت و قدرت در دست انحصار طلبان و دیکتاتورها است .

چنانچه از گفته های جنابعالی بر می آید ، رابطه ای میان دیکتاتوری، فساد و عوامفریبی قائل هستید. لطفا رابطه ی موجود میان این مباحث را بیشتر توضیح دهید.

این رابطه بسیار ساده است . اول دیکتاتورها به تجمیع قدرت می پردازند با جنگ ، سرکوب ، اعدام ، زندان و شکنجه مخالفان را منکوب می کنند . بعد به تدریج معیشت مخالفان را محدود و معیشت موافقان را تسهیل می کنند. در رابطه با جمهوری اسلامی وقتی دیدند قشر متخصص و تحصیل کرده مخالف ایشان است با سهمیه بندی دانشگاهها بسیجیان را به دانشگاهها فرستادند اکنون پس از دو سه دهه یک لشگر دکتر و مهندس خودی دارند. از طریق انواع و اقسام رانت و زد و بند و وام و غیره هم یک قشر سرمایه دار کارخانه دار خودی تولید شده است . در نتیجه طرف مقابل یعنی مخالفان و غیر خودی ها هر روز ضعیف تر و فقیر تر شده اند. یعنی فساد و تبعیض مانند چماق در دست دیکتاتور همچون سلاحی برای حریف بکار رفته و می رود.
در قدم بعدی با عوام فریبی و پوپولیسم چه از نوع احمدی نژادی چه روحانی چه موسوی و غیره به سربازگیری از ضعیف ترین و محروم ترین اقشار پرداخته و دمار از روزگار مخالفان در آورده می شود.

به طور کلی توزیع کالای رایگان از سوی دولت نشانگر چه نکاتی در اقتصاد کشور می باشد؟

این وضعیت علاوه بر بی برنامگی دولت برای مبارزه با مشکلات و نداشتن استراتژی و عزم لازم برای مبارزه با عوامل بوجود آورنده که در نتیجه تند روی ها ، قانون گریزی ها ، رانت ها و فساد اداری گسترده و سیاست های غلط سیاسی و اقتصادی می باشد ، نشانگر واقعیتی سیاسی نیز می باشد. دکتر سریع القلم استاد برجسته علوم سیاسی که می گوید : “توسعه یافتگی نتیجه تفکیک قدرت اقتصادی از قدرت سیاسی یک کشور است. چون مردم سوئد مسئول معاش خود هستند، از حکومت و دولت بی نیازند و می توانند بدون نگرانی، حقوق اجتماعی خود را درخواست کنند و مدیران را به سمت پاسخگویی سوق دهند. همینکه انسان نیاز مالی و اقتصادی پیدا کرد، مجبور است به خاطر بقای خود، بسیاری مسایل را کتمان کند. بی نیاری بنیان آزادی است. بی نیازی بنیان رشد است”.(پایان نقل قول)
ملاحظه می فرمایید که همه چیزمان شبیه همه چیزمان است و این به نفع دولت و حاکمیت است مردم فقیر و محتاج به دست دولت نگاه می کنند و دولت هر چند وقت مرحمتی می کند و همه هم دعا گو هستند به قول ما ترک ها ” ورنده راضی ، آلاندا راضی ” .