۱۳۹۰ آبان ۹, دوشنبه

آذربایجانين گؤركملي قادين موسيقي خاديم لري

خديجه قاييبووا (24.05.1893 - 27.10.1938)

 ايلک آذربايجانلي پيانوچولاردان بيري. او، تيفليسده  " موقدس نينا "  قيز مکتبينده
پيانو اوزره خوصوصي کورس بيتيرميشدير. 1919-جو ايلدن باکيدا ياشاميش خ.قاييبووا 1920-جي ايلده آذربايجان معاريف کوميسسارليغيندا شرق موسيقيسي اوزره موعليم کادرلاري نين حاضيرلانماسي مقصدي ايله  " قيسا مودتلي شرق موسيقيسي کورسلاري " ني تشکيل ائده رک، اونا باشچيليق ائتميش و پيانودان درس دئميشدير. او،  "  آذربايجانلي قادينلار اوچون علاوه  کورسلار "  دا تشکيل ائتميش، پيانودا موغاملارين ايلک ايفاچيسي کيمي ده

۱۳۹۰ آبان ۳, سه‌شنبه

آذربایجانین بؤیوک شاعیری یحیی شیدانین آردیندان

چاغداش آذربایجان تورک شعری‌نین ان بؤیوک تمثیلچیلریندن اولان یحیی شیدا، متواضع بیر یاشام سوردوردو، یئنی شاعیرلر یئتیشدیردی، دگرلی اثرلر یاراتدی و سونوندا 87 یاشیندا حیاتا گؤلرینی یومدو
اوستاد یحیی شیدا 1924 (1303) ایلینده تبریزده آنادان اولدو. آتاسی رحمتلی یوزباشی چرندابی مشروطیت انقلابی‌نین مجاهیدلریندن ایدی. آنا دیلی تورکجه ایله بیرلیکده فارسجا، آلمانجا و

۱۳۹۰ مهر ۲۷, چهارشنبه

پیام خداحافظی استیو جابزدر دانشگاه استنفورد - stay hungry stay foolish


من امروز خیلی خوشحالم كه در مراسم فارغ‌التحصیلی شما كه در یكی از بهترین دانشگاه‌های دنیا درس مي‌خوانید هستم. من هیچ وقت از دانشگاه فارغ‌التحصیل نشده‌ام. امروز مي‌خواهم داستان زندگی ام را برایتان بگویم. خیلی طولانی نیست و سه تا داستان است.

اولین داستان مربوط به ارتباط اتفاقات به ظاهر بی ربط زندگی است: من بعد از

ظهیرالدین محمد بابُر ، هومر تورک ها

ظهیرالدین محمد بابُر (۱۴۸۳ - ۱۵۳۰ میلادی/ ۸۸۸ - ۹۳۷ ه‍.ق.)، موسس سلسله گورکانیان هند یا امپراتوری تورک هند بود که آخرین امپراتوری از دوران طلایی اسلامی به‌شمار می‌آید. بابر پنجمین پشت از نوادگان تیمور لنگ بود او فرزند میرزا عمر شیخ فرزند سلطان ابوسعید فرزند میرزا محمد فرزند میرانشاه فرزند تیمور بود.
محمد بابر در چهاردهم فوریه ۱۴۸۳ میلادی مطابق با ششم محرم ۸۸۸ ه‍.ق. در

۱۳۹۰ مهر ۲۶, سه‌شنبه

اوشاقلارین کیتابلاری تورک - آزه ربایجان قاجار دئولتی دورونده

١٣١٢ آيسال ايلينده (١٨٩٤ دوغوش ايلي) تبريزده چاپ اولونان "وطه‌ن ديلي" درسلييينين ايلك صفحه‌سي- ميرزه حسه‌ن روشدييه(صفحه اول كتاب درسي "وطن ديلي" چاپ شده به سال ١٣١٢ قمري (١٨٩٤ ميلادي) در تبريز- ميرزا حسن رشديه):

موبته‌دي شاگيردله‌ره آلتي ايلدن قاباق يازيب اوخوماق اؤيره‌ده‌ن، صوتي اوزره تعليم اولونان اليف با-يي جديده موشته‌ميل بير كيتابچه‌دير
:

آزربایجان شناسی -بنای رخت‌شوی‌خانه زنجان

بنای رخت‌شوی‌خانه یا مجموعهٔ تاریخی رخت‌شوی‌خانه در قلب بافت تاریخی شهر زنجان که منطبق بر حصار قدیمی شهر می‌باشد، در یک منطقهٔ پرتراکم مسکونی احداث شده‌است.
مردم شهر لباس و رخت خود را در آن محل می‌شسته‌اند. چنین کاربری برای یک بنای عمومی در جهان مشابه ندارد یا کم‌نظیر است. این بنا در حال حاضر تعمیر و مرمت شده و به عنوان موزه مردم‌شناسی مورد اس...تفاده قرار می‌گیرد و مردم می‌توانند از آن بازدید کنند. این بنا در سال‌های گذشته به جهت وجود هوای سرد در زمستان‌ها برای بانوان زنجانی ساخته شده‌است.

" بابورنامه " تورکلرين " ايليادا و اوديسسئيا " سي اولور -2

    بابورو ديگر سرکرده و دؤولت خاديملريندن فرقلنديرن اونون هم ده ماهير بير شاعير و تاريخچي اولماسي ايدي. جاغاتاي تورکجه سينده يازديغي شئعيرلر خالق آراسيندا بابورا داها بير بؤيوک شؤهرت گتيرميشدي. تورکوستان چؤللريندن باشلاميش، هينديستانا قدر اوزانان بؤيوک بير اراضيده بابورون يازديغي شئعيرلر خالق آراسيندا ديللر ازبري ايدي. بابور کلاسسيک شئعيرين، دئمک اولار کي، بوتون نؤوع لرينده يازيب. اونون قلمه آلديغي غزللر، روباعيلر، او جومله دن ساده خالق تورکجه سينده يازديغي ليريک شئعيرلر اينساني والئه ائدير.  
  بابور همين دؤورده عليشير نوايي دن سونرا توركيستان تورکلري نين ان سئويملي

بابور - تورک-هيند ايمپئراتورلوغونو قوران داهی شخصیت و تورکلرین هومری-1

بو بؤيوک اينسان کيچيک بير اوردو ايله اؤزوندن اون دفعه  بؤيوک اوردولاري مغلوب ائدن کوماندان، ان بؤيوک گوجون عاغيل اولدوغونو سؤيله رک، تاريخه دوشن مهارتلي سيياستچي، عوثمانلي نين روحونو، معنوياتيني، مدنيتيني اؤزونه مخصوص شکيلده اؤز ايمپئراتورلوغوندا ياشادان دؤولت خاديمي، شاعير، تاريخچي، علم آدامي و بير سؤزله، تورک-ايسلام تاريخي نين ان بؤيوک سيمالاريندان اولان قاضي ظهيرالدين محمد بابور ايدي.    
               اونون حاقيندا تاريخده چوخ يازيب، چوخ دانيشيبلار، هميشه ده عظمتي و شؤهرتي قارشيسيندا باش اَييبلر. بير واختلار، دئمک اولار کي، بوتون هينديستان اونون قوردوغو بؤيوک بير ايمپئرييانين ترکيبينده ايدي. او،  مشهور سرکرده، باجاريقلي دؤولت خاديمي، سيياستچي، هم ده اورتا عصرلرين ان بؤيوک شاعير و

ایراندا آذربایجانلی تورک میللیتچیلیگین تاریخی گلیشیمی ــ دکتر یالچین ساری کایا

ایرانداکی آذربایجانلی تورک حرکتی نین باشلانقیجی قونوسوندا یازارلارین فرقلی توتوملار ایچینده اولدوغو گؤرولمکده دیر. آذربایجانلیلارین قافقازلاردا بیر میللت ایراندا ایسه بیر ائتنیک قروپ اولدوغونو ادعا ائدن اتابکی یه گؤره "آذربایجان اوتونومی حرکتی" آدی نین وئریله بیله جه یی ایلک گلیشمه لر مشروطیت دئوریمی ایله باشلامیشدیر.
احمدی ایسه آذربایجان میللی حرکتی نین اورتایا چیخی شینی باکونون

۱۳۹۰ مهر ۲۴, یکشنبه

مرز پُر گُهر و فارسی شکر است

اسد سیف

به عزیز نازنینم هانیه، که هنوز هم، پس از گذشت سال ها، آموزش زبان فارسی برایش یادآور قُلکی است که طبق بخشنامه های آموزشی، می بایست در إزای بر زبان آوردن هر واژه از زبان مادری در کلاس درس، یک ریال جریمه، در آن بیفکند. و به آن ایرانیانی که زبان فارسی را با رنجی مشابه آموختند.


دویچه وله:« اسد سیف در سال ١٣٣٥ در بندر انزلی متولد شده است. او از سال ۱۹۸۳ در آلمان زندگی و کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. تا به حال کتاب‌های زیر از او در خارج از کشور منتشر شده است: اسلامی نویسی (بررسی دو دهه ادبیات حکومتی در ایران)، ذهن در بند (مجموعه مقاله)، زمینه و پیشینه اندیشه ستیزی در ایران (مجموعه مقاله)، زن در بارگه اسلام. این کار به شکل جزوه بارها در کشورهای مختلف به چاپ رسیده است.»
*
به عزیز نازنینم هانیه، که هنوز هم، پس از گذشت سال ها، آموزش زبان فارسی برایش یادآور قُلکی است که طبق

۱۳۹۰ مهر ۲۳, شنبه

نقدی بر روش شناختی کسروی درباره تئوری به اصطلاح زبان آذری - آرش دکلان

مقدمه
کسروی رساله ای دارد با نام “آذری یا زبان باستان آذربایجان”[1] در همان دیباچه رساله کسروی در لفافه اعلان کرده است که هدف از نگاشتن این رساله یک هدف سیاسی صرف است و نه صرف شناخت. او به صراحت گفته است که زبان ترکی آذربایجان دستاویزی برای حزب اتحاد و ترقی در ترکیه بوده است که در

۱۳۹۰ مهر ۲۲, جمعه

خانعلي، جانعلي،‌بخشعلي – مهران بهاري

Bizim bir qonşumuz var idi. O oğuş (âilǝ) Qızılbaş (Əlǝvi) inancındaydı. Kişinin adı Bǝǝli, iki oğlunun adı da Xanǝli vǝ Canǝli idi. Mǝn bu adlardakı Bǝxş vǝ Can bölümlǝrin Farsca olduğunu sanardım vǝ tanlardım (tǝǝccüb edǝrdim). Çünkü Fars mǝzhǝbi olan Şiǝliyi bilǝ qǝbul etmǝyǝn Türk Qızılbaşların (Əlǝvilǝrin), öz adlarını Farsca seçmǝsi dildǝmli (mǝntiqli) gǝlmirdi mǝnǝ. İllǝr sonra bu adlarn Türkcǝ olduğunu öyrǝndim .....
 بيزيم بير قونشوموز وار ايدي. او اوغوش (عاييله) قيزيلباش (عله‌وي) اينانجيندايدي. كيشينين آدي بخشعلي، ايكي اوغلونون آدي دا خانعلي و جانعلي ايدي. من بو آدلارداكي بخش و جان كلمه‌له‌رينين فارسجا اولدوغونو سانارديم و تانلارديم

۱۳۹۰ مهر ۱۷, یکشنبه

انتشارفیلم اعتراضات تبریز در واقعه خلق مسلمان

یکی از فرازهای پنهان و در محاق مانده تاریخ معاصر آزربایجان واقعه برخورد با حزب خلق مسلمان و رفتاری بود که با مرحوم آیت الله العظمی شریعتمداری انجام شد. نگارنده (اورمولو تایماز) طی سلسله مقالاتی با عنوان واقعیت حرکت خلق مسلمان چه بود ؟ سعی کردم به اندازه توان خودم به موضوع بپردازم . دوستان می توانند از قسمت دانلود کنید این وبلاگ و وبلاگ اورمو آزه ربایجانین قلبیدیرمقاله مزبوررا دانلود و نسخه پی دی اف آن را در اختیار داشته باشند.
اخیرا فیلم کوتاهی در مورد حوادث روی داده در سال 1358  در صفحه ی یوتیوب منتشر شده است که اشاره به خواسته های به حق آزربایجانیان در سالهای آغازین پیروزی انقلاب دارد. در این فیلم کوتاه که مربوط به گزارش اخبار ایران از شبکه ان بی سی است، گزارشگر تلویزیون ان بی سی آمریکا در سال 1358 (1980 میلادی) از تبریز گزارش می دهد که مردم ترک آذربایجان که از طرفداران آیت الله شریعتمداری می باشند ضمن مخالفت با آیت الله خمینی خواهان خودمختاری هستند اما حکومت مرکزی ایران چنین اجازه ای را به آنها نمی دهد. فیلم مربوط به این گزارش را میتوانید در زیر مشاهده کنید.



آتاتورکون ایمضاسینا قییماییب اینتیحار ائدن آزربایجان تورکو

رنا دیشا آدلی مؤلف داشناکلارین قارسی ائرمنیستانین پایتاختی ائتمک باره‌ده سرسم ادعا‌لارینا جاواب اولا‌راق قلمه آلدیغی “باشکنت قارس” آدلی یازیسیندا آزه ربایجانلی بستکارین ایلگینج حیکایه سین اورتایا چیخاردیب. یازارین بیلدیردیگینه گؤره، 6 اکتبر 1924-جی ایلده مصطفی کمال آتاتورک قارس شهرینه سفر ائدیر. مصطفی کمال دمیریول دوراغیندا ماهنی ایله قارشی‌لانیر:
خوش گلیشلر اولا مصطفی کمال پاشا،
عسگرین، میللتین، بایراغینلا چوخ یاشا.
جبهه‌ ده سونگولر آینا کیمی پارلاییر،
آزری تورکلری بایراق آچمیش بکلییر.
پارلایان اولدوزون عالمی تئنویر ائدر، (ایشیقلاندیرار )
جومهوریت بایراغین سما‌لار ایچره اوزر.
بو ماهنینین بستکاری آزربایجانلی تاغی اوشن یوزن ‌دیر. همین واخت آتاتورک بستکاری اؤدوللندیریر و اونا 500 لیره‌ لیک چک یازیر. چوخ کاسیب اولان بستکار اؤلنه دک یوخسوللوق ایچینده یاشاییر. بو یوخسوللوغا دؤزمه‌ییب سوندا اینتیحار ائدیر.
و ان دویغو وئریجی...اؤلوموندن سونرا اونون ائویندن همین 500 لیره‌لیک چک تاپیلیر. معلوم اولور کی، یوخسوللوغا، سفالته باخمایا‌راق، بستکار چکی پولا چئویرمه میشدیر، اونا گؤره کی، چکده محض آتاتورکون ایمضاسی وارمیش...
جانینا قصد ائدن یوخسول بستکار آتاتورکون ایمضاسینا قییماییب...



۱۳۹۰ مهر ۱۶, شنبه

تسلیت و گرامی داشت یادوخاطر صولت خان مبارز ترک قشقای

اؤیرنجی: صولت خان قشقای از فرزندان داراب خان رئیس ایل قشقائی بوده و در فیروزآباد از شهرهای استان فارس در سال ۱۲۹۵ قمری (۱۲۵۷شمسی) متولد شد. به علت رشادت و مهارت وی در تیراندازی و جنگ‌های چریکی، در اواخر سلطنت مظفرالدین شاه قاجارازطرف ایل قشقای به وی لقب صولت خان داده شد.صولت خان قشقای در سال ۱۳۲۴ قمری رسماً به ریاست ایل قشقائی رسید. او

۱۳۹۰ مهر ۱۳, چهارشنبه

چرا استبداد زن و مرد را جدا می کند؟

در جوامع استبدادی همیشه زن و مرد از هم جدا می شوند تا مرد ها و زن ها چیزی که بینشان جریان داشته باشد، شهوت بیمار گونه ناشی از توهم شناخت از هم باشد، تا هیچ زنی و مردی زیبایی و زشتی واقعی را نتواند تشخیص بدهد و زن ها و مرد ها در انتخاب هم به اندازه شهوت برانگیز بودن توجه داشته باشند و بس ، نه چیز دیگری ..چرا؟؟ چون اگر در جامعه روابط زن و مرد آزاد باشد آن دیوار شهوت فرو می ریزد و زن ها و مرد ها زیبایی و زشتی واقعی را تشخیص می دهند و خانواده هایی که تشکیل می دهند بر دوست داشتن  انسانی بنا می کنند و فرزندان سالم تربیت می کنند که تاب استبداد را ندارد و به عبارتی استبداد با وجود آنها بیگانه است، چرا که آزاد پرورش می یابند

خیلی از ما ایرانی‌ها، نژادپرست هستیم.

مصاحبه دوهفته نامه صبح آزادی با دکتر صادق زیبا کلام

صبح آزادی: اندیشه برابری و عدالت تاریخ درازنایی دارد. هر آنچه به انسان و رنج هایش مربوط است در دایره این اندیشه چای می گیرد. رونالدد دورکین از نسل جدید فیلسوفان حق است که بر روی چگونه کاستن دردهای انسان بسیار اندیشه کرده است. او را می توان خلف جان رالز دانست که بر بسیاری از حوزه های بی عدالتی و تبعیض می شورد. تبعیض نژادی یکی از حلوه های نخستین بی عدالتی است.در

۱۳۹۰ مهر ۱۰, یکشنبه

نهم مهر ماه چه شد ؟ آنالیز وآسیب شناسی وقایع

بدنبال رای مجلس به مرگ دریاچه اورمیه ، همگان شاهد جو التهابی درآزربایجان بودیم . هر کس به چشم خود متوجه شد که تهران کمر به قتل آزربایجان بسته است . این واقعه حتی جرقه بیداری را در میان قشرهایی از ملت آزربایجان که در ارتباط تنگاتنگ و نزدیک با رژیم بودند را زد. اولین شنبه اعتراض روز پنجم مهر ماه اعلام شد و در این روز قیام اورمیه ثبت و ضبط شد. هم زمان تبریز نیز شاهد اعترض بر ضد خشکاندن دریاچه اورمیه بود اما با عمق و حجم کمتر . تظاهرات دوازدهم شهریور نیز با شدت بزرگ تر و درگیری های گسترده تر در