۱۳۹۰ دی ۳, شنبه

فرانسه ، نسل کشی ارامنه و شادی پان فارسیسم و ملت پرستان کرد، چراها و راه حل ها

چند روزی است که بحث نسل کشی ارامنه به سبب تصویب قانونی مبنبی برمجازات منکران نسل کشی ارامنه توسط ترکیه عثمانی در پارلمان فرانسه تبدیل به بحث روز محافل سیاسی و تاریخی شده است. منسوبین تروریسم کرد و پان فارسیسم آریایی نیز آشکارا نمی توانند خوشحالی خود را از تصویب این لایحه پنهان کنند. انواع و اقسام تیترها و تفسیرهای خبری نیز در مدیا وابسته نیز موءید این مسئله است .  در عین حال تصویب قانون شناخته شدن اعمال ارامنه در خوجالی آزربایجان شمالی به عنوان نسل کشی ترک
های آزربایجان توسط ارامنه چیزی بود که مدیای متفق ارمنی – کرد و فارس آن را منعکس نکردند و با بایکوت خبری با آن روبرو شدند.برای روشن شدن موضوع بررسی چند نکته و پاسخ به چند سوال ضروری می باشد :
مبنای تاریخی ادعای نسل کشی ارامنه چیست و ادعای طرفین چیست ؟
همه چیز به سال 1915 برمی گردد . بر مبنای ادعای ارامنه طی تبعید ارامنه و کوچ اجباری آنان یک ونیم میلیون ارمنی توسط ترک های عثمانی قتل عام شده اند. این ادعایی است که بیست کشور جهان آن را به رسمیت شناخته اند. ارامنه آوریل هر سال انواع و اقسام مراسم را اجرا کرده و خاطره قربانیان قتل عام ادعایی را گرامی می دارند.طرف ترک نیز ضمن رد این ادعا ، تعداد قربانیان را حدود سیصد هزار نفر دانسته و آن را در اثر مصائب راه و حمله عشیرت های کرد و برخی ترک ها به مقصد تاراج قافله ها و یا انتقام گیری از کشتار گروههای چریک ارمنی که صد ها هزار نفر از اهالی مسلمان در شهرهایی همچون آدانا ، آنتب ، وان ، ارضروم ، قارص و صد ها روستا به انجام رسانده بودند می دانند.
در ضمن طرف ترک این تلفات را نسل کشی نمی داند و تلفات ناشی از قانون تسجیل را در قالب طرحی برنامه ریزی شده و سیستماتیک نمی داند.یاد آوری می نماید در سال 1916 هزارو ششصد نفر بر این اساس محاکمه  و شصت و شش نفرتوسط دولت اتحاد و ترقی ترکیه عثمانی اعدام شدند. دولت کنونی ترکیه نیز خواهان باز شدن آرشیو  دولت های روسیه ، ارمنستان و دول اروپایی و نیز ترکیه بوده و بحث را نه در کانون توجه پارلمان ها بلکه مورد تفسیر و بررسی مورخین می داند.
از طرف دیگر موردی که طرفین توجه نمی کنند و به آن نمی پردازند موضوع نسل کشی صد ها هزار نفر از ترک های آزربایجان شمالی و جنوبی مصادف با جنگ اول جهانی است. طی این سالها در شهر های باکو ، گنجه ، قوبالی ، نخجوان ، اوردوباد ، خوی ، سالماس ، اورمیه ،  سولدوز ، سویوق بولاق ، قوشاچای و سایین قالا صد ها هزار ترک آزربایجانی قتل عام شدند. این عمل در سلماس ، اورمیه ، تازه کند ، دیلمقان ، سویوق بولاق و ده ها روستا توسط اکراد تکرار شد .
ارامنه چرا به طرح این ادعا می پردازند و چه نفعی از این ادعا می برند؟
اول اینکه وجدانا ً ارامنه که به غایت در رفاه و امنیت در خاک عثمانی به سر می برندند و بیشتر از همه ملل غیر ترک و حتی در مواقعی بسیار بیشتر از خود ترک ها از مواهب سیاسی ، نظامی و اقتصادی عثمانی بهره می بردند ، اکنون باید دلیلی بر عدم وفاداری به دولت متبوع خویش (دولت عثمانی) بسازند.ارامنه در جریان جنگ اول رسماً و با یونیفورم ارتش های یونان ، فرانسه ، انگلیس و روسیه با عثمانی جنگیده و به کشتار مسلمانان در ترکیه و آزربایجان دست زدند.
دوم اینکه ، ادعای قتل عام ارامنه تبدیل به یک پروپاگاندای بزرگ در میان ملل مسیحی بر علیه ترکیه شده و منابع مالی و معنوی بزرگی برای ارامنه دارد که در کشورهای اروپایی ، ایالات متحده ، آمریکای لاتین (بخصوص آرژانتین ) و روسیه زندگی می کنند.این ادعا همچنین عاملی برای اتحاد و همدلی ارامنه و سایر مسیحیان شده و ارامنه را در حفظ ماهیت ملی خود یاری می دهد.
سوم اینکه ، این ادعا همچون پرده ای بر روی جنایات ارامنه و کشورهای مسیحی اروپایی بر علیه ترک ها و مسلمانان عمل کرده و واکنشی تدافعی ، تهاجمی است. به یاد داشته باشید در جریان مهاجرت اجباری ترک ها از کشورهای بالکان به ترکیه امروزی در جریان جنگ اول و سال های نزدیک به شروع جنگ اول جهانی حدود چهار میلیون و پانصد هزار نفر در راهها  و در اثر گرسنگی ، سرما و حمله گروههای مسیحی کشته شدند.
سارکوزی و حزب حاکم وی دنبال چه چیزی هستند؟
سارکوزی و حزبش  در فرانسه در موقعیت دشواری قرار گرفته و می داند که نمی تواند شانس بزرگی در انتخابات پیش رو داشته باشد. بنابراین در اقدامی تبلیغاتی سعی در جذب آرای صد هزار ارمنی (از مجموع نیم میلیون ارمنی ساکن در فرانسه ) دارد. همچنین سارکوزی و حزبش ماهیتاً گرایشات ضد ترک و مسلمان داشته و به نوعی ایدئولوژی اسلام ستیزی و ضد ترکی دارند.
در پارلمان فرانسه چه اتفاقی افتاد و اهمیت آن چیست ؟
سیستم قانون گذاری فرانسه طوری طراحی شده که برای قانون شدن مصوبه مجلس ملی بایستی مجلس سنا آن را تایید کند. بنابراین این مصوبه به تنهایی ارزش خاصی جز مانور تبلیغاتی سارکوزی برای جلب آرا ارامنه ندارد. این مصوبه تنها با حضور حدود پنجاه نفر از نمایندگان مجلس ملی فرانسه یعنی کمتر از یک دهم نمایندگان و با مخالفت 11 نفر از نمایندگان حاضر به تصویب رسید که نشانی از بی اهمیتی موضوع برای فرانسه است .
چرا مدیای وابسته به پان فارسیسم و تروریسم کرد ، آشکارا به شادی پرداخته اند؟
اول اینکه هر دوی آنها دستشان به خون ترک ها آغشته است .به یاد داشته باشید قسمت بزرگی از تلفات ارامنه در آن سال ها نیز از طرف عشایر کرد بوده است . اکنون هم پان فارسیسم و هم تروریسم کرد ، منافع مشترکی در دشمنی با ترک ها دارند. ایدئولوژی پان فارسیسم بر روی دشمنی با ترک و عرب پایه ریزی شده و تروریسم کرد ادعای ارضی نسبت به خاک ترک ها دارد. بنابراین بسیار بدیهی و منطقی است که به بزرگ نمایی آنچه رخ داده بپردازند و نسبت به پنهان سازی دلایل و نیز اقداماتی نظیر اقدام پارلمان جمهوری مکزیک مبادرت بورزند.بنابراین بسیار طبیعی است که متحد با ارامنه و بر ضد ترک ها عمل کنند.
ترکیه چه باید بکند ، راه حل چیست ؟
ترکیه تاکنون به دفاع پاسیو پرداخته و تنها پس از تصویب لوایحی از این دست به پرخاش و اقدامات محدود و بی اثر پرداخته است . به نظر نگارنده (تایماز اورمولو ) بایستی این مسئله به اولویت های سیاست خارجی ترکیه تبدیل و متحد با آزربایجان شمالی و نیز بر آشکار نمودن آنچه در آزربایجان جنوبی توسط ارامنه ،اکراد و پان فارسیسم اتفاق افتاده اقدام کند . ترکیه در این خصوص به متحد نیاز دارد. متحد وی در درجه اول ترک های آزربایجان شمالی ، جنوبی و قبرس و در درجه دوم مسلمانان می باشند.آشکار سازی قتل عام ترک ها توسط ارامنه ، قتل عام مسلمانان در الجزایر توسط ارتش فرانسه و قتل عام ترک ها در جریان مهاجرت از بالکان توسط مسیحیان ، می تواند  متحدان ارامنه را در موضع پاسیو قرار دهد.تدارک و تصویب قانون های مشابه در کشورهای ترک و مسلمان بر علیه ارامنه و بخصوص ارمنستان ،فرانسه و یونان می تواند آنان را از اقداماتشان منصرف بکند. در غیر این صورت ترکیه باید منتظر اقدام مشابه از کشورهای دیگرنیز باشد. به بیان دیگر اگر ترکیه نتواند اقدام تدافعی موثری انجام دهد ، باید منتظر جزاهای نقدی و حتی از دست دادن قسمت هایی از اراضی خود نیز باشد.
تایماز اورمولو – زمستان یکهزارو سیصد و نود