۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۵, پنجشنبه

چرا نخست وزیر ترکیه استعفا نمی دهد - به بهانه فاجعه سوما

قریب دو روز است که ترکیه فاجعه عظیم انسانی سوما را تجربه میکند. برخی اخبار از کشته شدن 280 نفر حکایت می کنند و بیم آن می رود که هر آن تعداد کشته شدگان افزایش یابد.
بیش از 880 نفر در این معدن مشغول به کار بودند که انفجار ناشی از انفجار گاز دی اکسید کربن کارگران را در قعر زمین مدفون کرد. 400 نفر دیگر در زیر زمین گرفتار شده اند و صد ها نفر در حال کمک رسانی و عملیات نجات هستند. این در حالی است که پس از دو روز هنوز وزیر کار ترکیه در محل حاضر نشده و نخست وزیر گفته در سرنوشت کارگران معدن است که بمیرند.
نگارنده با سابقه کار حدود پانزده سال در ایران که بیش از سیزده سال آن را در کارخانجات سپری کرده ام با مشکلات ایمنی و بهداشت کار در ایران و معالاً کشورهای جهان سوم آشنا می باشم . همچنین سابفه کارگری در سالهای بلاتکلیفی ناشی از پناهندگی در کشور ترکیه را دارم . مدت ها بدون تعطیل روزانه ده تا دوازده ساعت در این کشور کار کرده ام و به خوبی با فرهنگ کار ، ایمنی و نگرش کارفرما به کارگر آشنا هستم . در ترکیه اغلب کارگران بدون بیمه و در پایین ترین حد ایمنی کار می کنند. اغلب اضافه کار پرداخت نمی شود . فرهنگ مرد سالار و فئودالی بخصوص در مناطق روستایی اجازه هر نوع اعتراض را از کارگران صلب می کند. 
شرکت های بزرگ از جمله همین شرکت مقاطعه کار در سومای به حلقه طرف داران آقای اردوغان متعلق است و همین چند ماه پیش همین شرکت این کارگران را مجبور کرده بود در میتینگ اردوغان شرکت کنند. آقای اردوغان نیز مانند همه دولت مردان جهان سوم همچون آقای احمدی نژاد عاشق خدمت به مردم است ! به همین جهت نه لازم می داند استعفا کند و نه در پی هزینه تراشی برای شرکت های سمپات خودش است که برای تامین امنیت کارگران هزینه کنند. هر چه باشد سرنوشت کارگران است که در معدن بمیرند و این تقصیر کسی نیست !
این در حالی است که نخست وزیر کره جنوبی بلافاصله پس از حادثه غرق شدن یک کشتی در سئول و مرگ دانش آموزان استعفا می دهد و در مقابل حمله و کتک زدن یک پدر که فرزندش در این حادثه کشته شده است اعتراض و حتی واکنشی نشان نمی دهد !
عکس زیر کتک زدن یک معترض به این حادثه را توسط پلیس و بادیگاردهای مقامات دولتی را نشان می دهد . خودتان این منظره را با صحنه کتک خوردن نخست وزیر کره حنوبی توسط یک پدر مقایسه کنید . آنگاه متوجه خواهیم شد چرا آقای اردوغان چرا همچون هم تایان خود در ایران هیچ میلی به استعفا و دور شدن از قدرت ندارد.