۱۳۹۲ مهر ۱۲, جمعه

فعالان آزربایجان نسبتی با تجزیه طلبی ندارند - در جواب یک مقاله از علی افشاری

آقای علی افشاری طی یک مقاله با عنوان "در ستایش پایمردی سعید نعیمی " پس از شمه ای از فعالیت ها و معرفی سعید نعیمی و شرحی از ماجرا ، چگونگی و سابقه دستگیری وی درست در وسط دعوا طرف تیز چاقو را متوجه حرکت ملی آزربایجان و فعالان مدنی - ملی کردند. و باز طبق عادت مالوف که از کلیه دوستان و دشمنان دیده ایم نه منصفانه و نه صحیح به طرح دعوی پرداخته اند . بالشخصه آقای افشاری را در طیف دشمن ، فاشیست و پان ایرانیست طبقه بندی نمی کنم . ایشان همانگونه که از نامشان پیداست گمان می کنم ریشه صد در صد فارس ندارند . بنابراین فرض می کنم که
ایشان نیز به خیل عظیم آسیمیله ها تعلق دارند. باری اینجا بحث به هیچ عنوان مبنای تبار شناسامه ندارد فقط من باب مطالبی که عرض خواهم کرد از باب تلنگر یاد آوری کوچکی انجام شد.

به هر روی جهت جلوگیری از اطناب غیر ضرور بر گردیم به اصل مطالب ایشان : آقای افشاری در قسمتی از مقاله شان می گویند : "بخشی از حساسیت های دستگاه اطلاعاتی و اقتدار گرایان، ناشی از فعالیت های وی در احقاق حقوق مردم ترک زبان کشور است. او به آن دسته از از کنشگران قومیتی تعلق دارد که با نفی تجزیه طلبی در پی استیفای حقوق مردم ترک در چارچوب ایران است و البته همزمان دیدگاه هایی که منکر تمایز های قومیتی هستند نیز مرزبندی دارد."
در این بند از فرمایشات ایشان سه اشکال ، اشتباه یا بیان غیر دقیق منتج از عدم درک مفاهیم موجود است :
1. مردم ترک زبان تعبیری است که ریشه در عدم به رسمیت شناختن هویت واقعی میلیونها نفر از اتباع کشور ایران دارد و تعبیری استعماری ، غیر صحیح و حتی توهین آمیز است . زیرا میلیون ها نفر در ایران تورک هستند و اطلاق تورک زبان بودن یعنی انکار هویت ترکی در ایران . حتی توصیه اکید می کنم جناب افشاری از خود سعید سوال کنند که آیا وی تورک است یا ترک زبان .
2.کنشگران قومیتی ترکیبی صد در صد غلط است . و از آنجا که اطمینان دارم آقای افشاری دقیقا معانی لغاتی را که بکار می برند می دانند ، به شدت به این روش ایشان اعتراض می کنم . قوم حکایت از برخی تفاوت ها و تمایز ها در داخل یک ملت دارد . مثلاً افشارها (که آقای افشاری هم قاعدتا به این گروه تعلق دارند) در کنار خلج ها یا شاهسون ها اقوامی از ملت تورک هستند. به عبارت دیگر اطلاق قوم برای متمایز کردن ترک و بلوچ یا عرب اشتباهی است فاحش که قطعاً از آقای افشاری پذیرفته نیست زیرا همانگونه که گفته شد ایشان تسلط بر آنچه می نویسد را دارد و غرض ایشان نمی تواند چیزی غیر از یک نوع مسامحه سیاسی به منظور استتار حقیقت باشد.
3- ایشان در این پاراگراف از عبارت " تجریه طلبی " استفاده کرده است . اتهام تجزیه طلبی به فعالان آزربایجانی حتی احزاب ، دستجات و فعالینی که صراحتاً اذعان به "استقلال طلبی " دارند مردود است . اطلاق این لفظ فقط از باب توجیه سرکوب ، شکنجه و استمرار وضع موجود بوده و مردود است . حرکت ملی آزربایجان یک حرکت بر مبنای هویت طلبی و احقاق حقوق بشر است اگرچه حتی به جدایی از ایران بیانجامد زیرا نتیجه آخر بر مبنای روند طبیعی پروسه احقاق حقوق انسانی است که حق تعیین سرنوشت تنها یکی از آنان است . تجزیه طلبی با تفنگ و مبارزه قهر آمیز توام است شبیه آنچه دوستان کرد آقای افشاری سال ها است انجام می دهند ولی دریغ از یک بار توبیخ و حتی عدم تایید از طرف ایشان و روشنفکر ایرانی. لطفا اقای افشاری یک نمونه از بیانات و نوشتجات خودشان را از باب مبارزه با ترور دستجات کرد در ایران بیان کنند تا حداقل اینجانب قانع شوم .
حرکتی که نمادین ترین و اصیل ترین خواست آن تحصیل به زبان مادری است چه ارتباط ماهوی با تجریه طلبی دارد؟! لطفاً آقای افشاری توضیح دهند تا اینجانب قانع شوم .
مظافاً خدمت آقای افشاری عرض کنم اگر ماهیت حرکت آزربایجان تجزیه طلبی بود تا حالا دودمان خیلی ها بر باد رفته بود این را حتماً ایشان بهتر از من می دانند.
آقای افشاری در ادامه می نویسد : "
مواضع و تلاش های نعیمی گویای رویکردی است که خواسته های مردم ترک کشور را با جنبش دموکراسی خواهی پیوند می زند و توامان خواهان برخورداری ساکنان مناطق قومیتی از حقوق شان در چارچوب ایران دمکرات است. چنین رویکردی که باطل کننده دعاوی حکومت در حفظ سخت گیری ها و برخورد های انقباضی و سرکوب گرایانه در مناطق غیر فارس زبان کشور است، با هزینه و مشقت های گوناگون همراه است.
نعیمی و مدافعان این رویکرد همزمان مورد حمله تجزیه طلبان و فعالان سیاسی و مدنی مرکز گرا هستند و در زیر دو لب قیچی آنها با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند اما با امید، مسیر حق طلبانه و رهایی بخش خود را ادامه می دهند."
جداً جناب ایشان تا چه حد صادق و بدون غرض این جملات را نوشته اند. لطفا فقط یک جمله از حمله یا تخظئه نسبت به آقای سعید نعیمی در سایت های آزربایحان که مداوماً انگ تجزیه طلبی می خورند را بیاورند تا من حرف خودم را پس بگیرم . از تبریز سسی ، اویرنجی سسی ، آزربایجان ایشجیلری ، آذوح ، یورد نت ، گوناذ تی وی تا اویان نیوز حتی سایت حزب استقلال آزربایجان یک نمومه ذکر کنند  ، من قطعاً حرفم را پس خواهم گرفت .
آقای افشاری اگر طبق آنچه خودتان ادعا می کنید و تاکید دارید مسلمان و شیعه هستید باید از امام سوم شیعیان تاسی کنید و آزاده باشید. این جملات شما هیج نسبتی با آزادگی ندارد . اینان جملاتی هستند ، تفرقه افکنانه که به منظور تخظتئه و دشمنی بین طیف های مختلف حرکت ملی بیان می شود. من باب اطلاع شما عرض می کنم یک فعال هویت طلب با عقیده استقلال طلبانه همانقدر فعال ملی آزربایجان می باشد که آقای سعید نعیمی با عقایدی منحصر به خودشان و در این بین هیج تفاوت بزرگ و فاحشی ندارند مگر آنکه به عمد از همین حالا به دنبال جور کردن اتهام به منظور کسب بهانه برای ندادن حقوق انسانی شهروندان غیر فارس در فردای رسیدن به قدرت باشید.
آقای افشاری با تاکید و ادامه بر عدم رسمیت شناختن حرکت ملی آزربایجان و کوشش برای وارونه جلوه دادن تعابیر و معانی ،یقین دارم تمامیت ارضی ایران قابل دفاع نخواهد بود . صمیمانه می گویم و انتظار دارم این را برادر وار از من بپذیرید.
سخن آخر اینکه گرچه این فعالیت قلمی شما را ارج می نهم اما گلایه اکید دیگری از شما دارم که سعید متین پور( و خیل عظیم زندانیان آزربایجانی تورک  را فراموش کرده اید )و یک جمله از ایشان در در جایی نه گفته و نه در جایی نوشته اید.
لطفاً بفرماییدچه نسبت تجزیه طلبانه ای از سخنان و نوشتجات ایشان دیده اید که خط بطلان بر سعید متین پور کشیده اید. لطفاً نظر به آشنایی با سعید نعیمی این فقره را هم از ایشان بپرسید!
تایماز اورمولو فعال مدنی  - ملی آزربایجان
اصل مقاله آقای افشاری را از لینک پایین ببینید: