۱۳۹۰ اسفند ۶, شنبه

امروز در تاریخ: نسل کشی ترکان خوجالی در آزربایجان شمالی

http://www.urmiyenews.com/2012/02/tariximizde-bugun-xocal-soyqrm.html

امروز در تاریخ 25 فوریه مصادف با نسل کشی و پاکسازی ائتنیکی ترکان آزربایجان شمالی بدست ارامنه می باشد. در نیمه های شب 25 فوریه  سال 1992 که تاریخ در حال ورق زدن روز 25 و ورود به روز 26 فوریه بود نیروهای مسلح ارامنه با همکاری گردان 366 روسیه شهر خوجالی آزربایجان شمالی را اشغال کرده و به تمام معنا یک لک سیاه و فراموش نشدنی را در تاریخ ارامنه را محقق ساختند.
نیروهای مسلح ارمنی با استفاده از تجهیزات سنگینی که در ارتفاعات شهر خانکندی تعبیه کرده بودند با همکاری گردان 366 اتحاد جماهیر شوروی شروع به هجوم و اشغال شهر خوجالی کرد. ارمنی ها در اوایل شب با توپ و تانک شهر را مورد آتش سنگین قرار داده و در اثنای ساعت 05:00 صبح شهر Xocalı را اشغال کردند. 
حدود 2500 نفر از جمعیت ترک که پس از باخبر شدن از محاصره و اشغال خوجالی به امید رسیدن به شهر آغدام راه می افتند در راه به صورت ناجوانمردانه و بسیار وحشی گرانه 613 نفر از این اشخاص غیرمسلح توسط داشناکهای ارمنی قتل عام و سلاخی می شوند. 
در نتیجه این نسل کشی و پاک سازی ائتنیکی 63 کودک، 106 زن، 70 زن و شوهر قتل عام می شوند. در نسل کشی ترکان خوجالی 8 خانواده تماماً مفعود، 25 کودک هر دو والدین و 103 کودک یکی از والدین خود را از دست می دهند. 76 نفر از کسانی که قتل عام شدند کودک بوده اند. 
در قتل عام و اشغال شهر خوجالی 1275 شهروند اسیر و 150 نفر دیگر مفعود شده اند. 
این نسل کشی و قتل عام در تاریخ به عنوان پاک سازی ائتنیکی خلق ترک آزربایجان شمالی مورد تائید بسیاری از مجامعه جهانی واقع شده است.
فیلم های مستند این نسل کشی را می توانید از لینک های زیر مشاهده و یا دانلود کنید:
Khojaly Tragedy - 1 (8,12Mb)
Khojaly Tragedy - 2 (12,4Mb)
Khojaly Tragedy - 3 (12,2Mb)
Khojaly Tragedy - 4 (28,5Mb)
نسل کشی ارامنه طی تاریخ در بخش های جنوبی آزربایجان نیز به سالهای 1918 باز می گردد که ارمنی ها هزاران ترک را در شهرهای اورمیه، خوی، سالماس، و ... قتل عام می کنند.
قتل عامهای متعددی که در تاریخ بر علیه ترکان صورت گرفته بسیار می باشد. از قفقاز، بوسنی، مورا، بالکان و ... از نسل کشی هائی بوده است که تنها سبب این نسل کشی ها ترک و مسلمان بودن مقتولین بوده  است. 
در قفقاز نیز طی 2 هزار سال گذشته قتل عامهای متعددی بر علیه هویت ترک شکل دهی شده است. قتل عامهای ترکان چوخر سعد (ایروان)، باکو، گنجه، ایغدیر تنها نمونه های چندی از این نسل کشی هائی می باشد که هویت ترکان را هدف قرار داده است. از نزدیک ترین نسل کشی ها و پاک سازی های ائتنیکی بر علیه هویت ترک مربوط به سال 1992 در آزربایجان شمالی و شهر خوجالی می باشد. 
در سال 1988 نیروهای اشغال گر ارمنی با استفاده از آشوب ها و اوشاع نابسامان سیاسی آزربایجان شمالی بهر جسته و جنگی را بر علیه ترکان آزربایجان شمالی آغاز کردند که در نتیجه این جنگ 20% خاک های ملی ترکان آزربایجان شمالی تحت اشغال داشناکهای ارمنی درآمد.پس از شروع جنگ 1 میلیون شهروند ترک آزربایجانی مجبور به ترک دیار و کاشانه خود شد، به طوریکه از جمعیت 8 میلیونی آزربایجان شمالی 1 نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شد. ترکان آزربایجان جزء بزرگترین جمعیت کوچ کنندگان دنیا محسوب می شود. اکنون 13% مردم ترک در خاک هائی اشغالی به سر می برند که از نظر تاریخی جزء مناطق تاریخی ترک محسوب میشوند. 
اولین قتل عام و نسل کشی ارمنی ها بر علیه هویت ترک در سال 1905 -1907 صورت گرفته است که علت این نسل کشی نیز ایجاد ارمنستان خیالی بزرگ بوده است. در وهله دوم در سالهای 1918-1920 برای بار دوم ترکان مورد نسل کشی ارامنه واقع می شوند. در کوچ اجباری و هدف داری که بر مردم ترک ساکن شهر چوخور سعد(ایروان) در تاریخ 1948-1953 صورت می گیرد ارامنه با همکاری روس ها تمامی ترکان ایروان فعلی را کوچ اجباری می دهند. در این کوچ اجباری و هدف دار 150 هزار ترک آزربایجانی به صورت مهاجر مجبور به کوچ اجباری می شود. قتل عام چهارم ارامنه بر هویت ترک منطقه در سال 1994 می باشد که قتل عام خوجالی در ادامه این تاریخ صورت گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه نظرات خود را با رعايت ادب و احترام به ساير خوانندگان وبلاگ مي نويسيد متشكرم