۱۳۹۰ شهریور ۲۳, چهارشنبه

«گزیده اسناد انجمنهای ایالتی و ولایتی» منتشر شد

دفتر نهم«مجموعه اسناد بهارستان» با عنوان «گزیده اسناد انجمنهای ایالتی و ولایتی»، توسط کتابخانهی مجلس شورای اسلامی در دسترس پژوهشگران قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس،«گزیده‌ اسناد انجمن‌های ایالتی و ولایتی» به کوشش مسعود کوهستانی‌نژاد تدوین شد.
انجمن‌های ایالتی و ولایتی محصولی از توسعه‌ فرهنگی کشور و تجلی شعار‌هایی است که در انقلاب مشروطه در زمینه‌ حقوق سیاسی آحاد مردم مطرح شده بود.
این انجمن‌ها الگویی برای توزیع مناسب قدرت سیاسی، اداری در بین ایالات، ولایات و استان‌ها‌ی کشور محسوب می‌شوند و اسناد ارائه شده در این مجموعه‌ گواه سلامت چنین الگویی است.
در مقدمه این اثر مباحث مربوط به انتخابات٬ بودجه انجمن‌ها٬ رابطه انجمن‌ها و مجلس شورای ملی، کارکرد انجمن، امور سیاسی٬ اقتصادی و فرهنگی انجمن‌ها، عدلیه و امور قضایی انجمن‌ها، مسائل تأمینی و برخورد با اشرار، روابط انجمن با مردم و انجمن‌های دیگر، دوایر محلی و غیره، روابط علماء با انجمن‌ها و رابطه اقلیت‌های مذهبی و انجمن‌های ایالتی و ولایتی آورده شده است.
پس از مقدمه‌ نویسنده اسناد بازنویسی شده این انجمن‌ها که اصل آن‌ها در مرکز اسناد کتابخانه‌ی مجلس نگهداری می‌شود٬ آورده است.
دفتر نهم اسناد بهارستان در ۶۱۹ صفحه با تیراژ هزار نسخه به قیمت ۱۳ هزار تومان، با نمایه‌های نام‌ها، القاب، خاندان‌ها، نسبت‌ها، جای‌ها، کتب و نشریات، سازمان‌ها و نهاد‌ها، گروه‌ها، احزاب، پیشه‌ها و مناصب و تصاویر برخی از اسناد به چاپ رسیده است.
رسول جعفریان نیز در مقدمه‌ خود بر این کتاب٬‌ ضمن تبیین جایگاه این انجمن‌ها می‌نویسد: تجربه انقلاب مشروطه همچنان برای ما آموزنده است؛ مشروط به آن که اولا مشروطه را بر اساس منابع اصیل و درست آن و ثانیا بدون پیشداوری و ذهنیات مورد تأمل قرار داده و ثالثا، شرایط زمانی را به خوبی بشناسیم و همه اجزاء درونی مشروطه را در حد و اندازه خود به حساب آوریم.