۱۳۹۲ آبان ۲۵, شنبه

AKP این بار به جای ذغال سنگ اراضی تاریخی آزربایجان را در مقابل رای به کردها حبه می کند

در انتخابات گذشته ترکیه بارها شاهد توزیع ذغال سنگ ، مواد غذایی ، اشیاء منزل در مقابل رای برای AKP بوده ایم . به نظر می رسد این بار برای انتخابات شهرداری ها که در ماه فروردین در سال آینده انجام خواهد شد ، اراضی تاریخی آزربایجان جهت حراج انتخاب شده است . تائب اردوغان با شروع بازی خطرناکی که ریشه تاریخی دارد جهت بسط قدرت و امپراطوری خویش همچون سوداگری قهار به جان آزربایجان افتاده است .
 در حالیکه فعالان و احزاب آزربایجان جنوبی در بی خبری و جنگ قدرت ابلهانه در پی نابودی یک دیگر بوده و روزانه دهها ویدیو ، خبر ، عکس و مطلب تخریبی بر علیه یک دیگر تولید می کنند ،هم زمان و در اوج شور و حرارت مردم عادی که در هیجان زدن به سروسینه، قمه زنی و رصد جنس مخالف در خیابان ها به سر می برند ، اردوغان در پی حبه کردن اراضی تاریخی آزربایجان به اکراد می باشد.
قارص ، ارزروم ، وان ، دیاربکیر و دهها شهر و روستای دیگر که در قلمرو دولت های ترکمان - آزربایجانی آق قویونلو بودند با تغییر نام، رسماً کردستان می شوند. این مناطق که در اثر قتل عام های دولت های سنی عثمانی در زمان سلیم و سلیمان قانونی ، تاکنون بارها صحنه کشتارهای مذهبی بر علیه ترک های علوی - آزربایجانی بوده اند ، شاهد یکی از بزرگ ترین تغییر های بافت جمعیتی در منطقه خاورمیانه به نفع اکراد بوده اند.
با شروع دور جدید معاملات اردوغان - اوجالان تروریست های کرد از این مناطق به آزربایجان غربی منتقل شدند . نگارنده در مقاله "با خروج پ ک ک از ترکیه اورمیه و تبریز در تیر رس مستقیم تروریسم کرد قرار گرفت - سخن سردبیر " نسبت به این مسئله هشدار داده بودم.
تشبثات جدید هم زمان با ایجاد رسمی کردستان غربی در سوریه (رژآوا) که با سکوت ایران استفبال می شود و با همراهی تورکیه راه را برای ایجاد کردستان شرقی به پایتختی اورمیه (ورمی ) باز می کند. به نظر می رسد اکراد ثمره حدود 2 قرن خون ریزی ، جان دادن و جان گرفتن ، ایلغار ها و غارت های خود بر علیه تورک های منطقه را بر می چینند و دنیا برای جشن تولد کشور کردستان که همچون ارمنستان بنا است در اراضی تاریخی ازربایجان ایجاد شود آماده می شود.
ما ملت ترک آزربایجان همچنان به عنوان یک ملت شکست خورده در پی منافع کوچک فردی و گروهی خود هستیم . تشدد و اختلاف احزاب و تشکل ها ، بی خبری مردم، خیانت برگزیدگان، باری به هر جهت بودن عموم ملت از تحصیل کرده تا بی سواد ،می رود که بزرگ ترین هزیمت تاریخی را تحمیل ما و ملتمان کند. ما هنوز به دولت های مختلف ایران التماس می کنیم که اجازه بدهند زبانمان را در مدارس درس بدهیم ، هنوز نمیدانیم تورک هستیم یا آذری و در حالیکه دلمان برای یک کنسرت معین پر پر می زند ، قطعاً نخواهیم توانست در مقابل این تحولات ایستادگی کنیم .
مگر آنکه به خود بر گردیم ، اشتباهات را تصحیح کرده و مستقلن بدون تکیه بر هیچ قدرت خارجی و منطقه ای در پی تنازع برای بقای خود باشیم . در غیر اینصورت حداقل در اورمیه و غرب آزربایجان دربهترین حالت همچون کرکوک و ترکمان های عراق اسیر اکراد خواهیم شد.
 تایماز اورمولو - محرم 1392
مقالات مرتبط :

با خروج پ ک ک از ترکیه اورمیه و تبریز در تیر رس مستقیم تروریسم کرد قرار گرفت - سخن سردبیر
منتشر شده در دوشنبه, 09 ارديبهشت 1392 08:14 | بازدید: 262
روزنامه ملیت ترکیه: استقرار نیروهای پ.ک.ک در ایرانبرابر اخبار واصله اوجالان سرکرده پ ک ک و حزب عدالت و توسعه ترکیه به رهبری رجب طائب اردوغان که سکان رهبری ترکیه را در دست دارد به توافقات مهمی رسیده اند که یکی از نتایج آن خروج دستجات مسلح از ترکیه به مقصد کشورهای همسایه می باشد. مقصد عمده پ ک ک ارتفاعات قندیل در عراق ، مناطقی از سوریه که کردها در آنجا سکونت دارند از قبیل قامیشلی و حلب و مناطق مرزی مجاور ترکیه و در نهایت ارتفاعات مرزی آزربایجان جنوبی ، استان آزربایجان غربی و در مسافتی کمتر از 40 کیلومتری اورمیه قلب تپنده آزربایجان می باشد.

 ارتفاعات شهیدان (چهل مر شهیدان ) در مجاورت اورمیه و در مسافتی کمتر از چهل کیلومتری زمینی و مسافتی بسیار نزدیک از طریق هوا می باشد. اینجانب بارها به ارتفاعات مزبور صعود کرده و دقیقا واقف بر اهمیت سوق الجیشی و استراتژیک این ارتفاعات هستم . از اورمیه در حهت بند - راژان در بخش سیلوانا روستای کای قرار دارد. کای دروازه ورودی به دره جرمی می باشد. رسیدن به روستای کای به راحتی و با اتومبیل شخصی و با صرف حدود چهل دقیقه زمان میسر می باشد. کمی بالاتر از روستای مزبور راه مالرویی وجود دارد که به سمت شمال امتداد یافته و پارالل با رودخانه برده سو که بعداً شهر آجی و در ادامه شهر چایی نامیده می شود کشیده شده است . پای پیاده و در مسیر زیبایی که پوشیده از گیاهان و درختان می باشد و با صرف 6-7 ساعت به روستای جرمی می رسیم . این منطقه مصب نازلو چای و شهر چایی می باشد. در سال های اخیر به سبب آمد و شد باند های قاچاق و دستجات تروریست روستا خالی از سکنه شده و عشایر ساکن در منطقه تنها در ظاهر به پرورش گوسفند مشغول هستند ولی در باطن شغل اهالی قاچاق و فعالیت در دستجات تروریست کرد می باشد. پاسگاه جرمی تعطیل و منطقه عملاً در اختیار تروریست ها و قاچاقچی ها قرار دارد.

در مسیر راهپیمایی با اقامت شبانه در جرمی صبح زود با راهپیمایی چند ساعته ارتفاعات شهیدان قابل دستیابی می باشد. در مسیر مراجعت به سبب سر پایینی بودن و عادت به ارتفاع با هفت الی هشتاد ساعت راهپیمایی مراجعت به کای به آسانی انجام می گیرد. وقتی قله شهیدان را می زنید در جنوب برج سیاوش ، بوز داغ و ارتفاعات زیوه قابل مشاهده است . در فاصله ای که با راحتی و با چشم غیر مسلح قابل رویت است پاسگاه مرزی ترکیه در ارتفاعات مجاور قابل رویت است . شهیدان از دوقله تشکیل شده که قله بزرگ در خاک ترکیه و قله کوچک در خاک آزربایجان جنوبی قرار دارد. همین منطقه در مجاورت یوکسک اوا در ترکیه و منطقه سرو و اسن دره ، مرز رسمی ایران و ترکیه قرار دارد. اهالی عمدتا شیکاک و هرکی می باشند.

با عنایت به موارد بالا کاملا معلوم است که خروج تروریست ها از ترکیه و ورد آنها به آزربایجان جنوبی هیچ دست آورد امنیتی برای ترکیه ندارد زیرا این منطقه نقطه صفر مرزی بوده و در تاریکی شب با راهپیمایی چند دقیقه ای روستا ها و شهر های ترکیه و پاسگاههای مرزی در تهدید می باشند. همچنین اورمیه ، سرو ، سلماس و روستا های مجاور به راحتی در تهدید و تیر مستقیم تروریست ها قرار دارد. این منطقه راه مواصلاتی قاچاق از ایران به ترکیه و بر عکس بوده و از دیر باز به امان خدا رها شده است به طوریکه در ساعات اقامت شبانه جهت فتح قله شهیدان من به کرات شاهد آمد و شد کاروان های قاچاق به استعداد صد و بیشتر از اسب و قاطر های مورد استفاده قاچاقچیها بوده ام . این مناطق به قدری صعب العبور هستند که تنها راه لجستیک استفاده از قاطر و اسب می باشد.

مسیر اورمیه تا جرمی پوشیده از جنگل می باشد و این امر به راحتی امکان پنهان شدن را به هر گروه تروریست می دهد  ولی از جرمی بالاتر و تا شهیدان پوشش جنگلی وجود ندارد. کمپ پ ک ک یا پژاک در این قسمت در نظر گرفته شده است ( درست در مجاورت قبر چهل شهید صدر اسلام ). وجود این قبور در قله شهیدان تقدس به منطقه داده به طوریکه اهالی از سوریه و عراق نیز برای زیارت قبورو البته به صورت قاچاق به منطقه مزبورمی آیند. منطقه شهیدان در چند کیلومتری مارمیشو بوده و علاوه بر ترکیه در کمترین فاصله با شمال عراق نیز قرار دارد به طوریکه با راهپیمایی در حدود یک روز وارد خاک عراق می شوید.

سکونت و استقرار پ ک ک در این منطقه بدون اجازه ایران غیر ممکن است زیرا کمپ پ ک ک فاقد پوشش جنگلی بوده و به راحتی با استفاده از هواپیما و هلیکوپتر ضربه پذیر می باشد ولی به سبب قرار گرفتن در خاک ایران ترکیه نمی تواند حتی یک گلوله به سمت آن شلیک کند.

با تفاصیل بالا معلوم می شود توافق ترکیه - ایران ، پ ک ک (و اقلیم کردستان عراق ) در وهله اول تهدید مستقیم آزربایجان جنوبی توسط دسته جراری از تروریست ها است که در کمترین زمان با نفوذ به اورمیه می توانند صد ها هزار نفر از اهالی ترک اورمیه ، سلماس و خوی را مورد تهدید قرار دهند. حتی تبریز نیز به راحتی می تواند هدف فعالیت های بمب گذاری و تروریستی قرار بگیرد. همچنین از طریق جاده زیوه - اشنویه ، تروریسم پ ک ک در تاریکی شب و با صرف تنها یکی دوساعت می تواند خود را به خانا ، اشنویه ، سولدوز و قوشاچای نیز برساند.عملا در طی شب کنترل جاده مزبور تنها با حضور چندین گردان قابل حصول است و با توافقات پشت پرده ای که بین ایران و تروریسم کرد وجود دارد بیم آن می رود که منطقه تماماً در اختیار اشرار قرار بگیرد.

دولت اردوغان با سیاست عجیب و غریبی که در پیش گرفته عملاً با دفع موقت تهدیدات تروریستی تروریسم را به آزربایجان جنوبی صادر می کند. باید منتظر بمانیم و ببینیم اشتباهات عمدی یا سهوی اسلامگرایان در ترکیه و اغراض بیگانگان این بار نقشه چه مصیبتی را برای آزربایجان کشیده است. عقل حکم می کند اهالی منطقه خود به فکر خویش باشند و با تمهیداتی از قبیل تشکیل کمیته های محلی و روستایی به تجهیز و آمادگی خود پرداخته و برای دفاع آماده شوند. در صورت هر گونه حمله به رژیم ایران توسط دول غربی و ضعف و فرو پاشی احتمالی دولت ایران منطقه در خطر اعمال بسیار فجیع تر از اوایل انقلاب 57 قرار دارد. آیا این بار هم اهالی تورک آزربایجان نشسته و دست روی دست قرار خواهند داد و تسلیم سرنوشت محتوم خواهند شد یا این بار خوذ را آماده پیروزی و دفع شر خواهند کرد؟!

این چیزی است که به من و شما و احزاب و تشکیلات آزربایجان بستگی دارد . آیا با استفاده از ابزار موجود که کم هم نیستند به آگاهی دادن به مردم و ارگانیزه شدن خواهیم پرداخت و یا مثل برف در مقابل گرما آب خواهیم شد ؟!

 تایماز اورمولو - سردبیر آزربایجان ایشچیلری