۱۳۹۱ شهریور ۲۳, پنجشنبه

مقاله ای در نقد تفکر چپ در آزربایجان و انجمن به اصطلاح قلم- آزرگون


قسمتی از مقاله "تفکر عمومی آزربایجان گرای" نوشته آزرگون که متضمن نقد منسوبین چپ می باشد تقدیم می گردد . این مقاله قطعاً ارزش خواندن و تفکر در این باب را دارد:
من ارزشی برای مصلحت قائل نیستم چیزی بزرگتر از منفعت ملت آزربایجان وجود ندارد.همه چیز تابعی از آن منفعت است. مدتی قبل قسمت اسناد جنبش فدرال دمکرات آزربایجان را مطالعه میکردم که اعضا و موسسانش آن را جنبشی چپ و ادامه دهنده راه پیشه وری در 60 سال گذشته میدانند. این خود به تنهای نماینگر این حقیقت است که از نظر این جنبش و اعضای آن با وجود اینکه ملت آزربایجان در 60 سال گذشته با تفکر فدرالیزم و چپ پیشه وری مغلوب شده به خاک و خون کشیده شدند این مسئله آنچنان مهم نبوده که از آن تجربه ای هر چند کوچک گرفته شود و این فاجعه ملی نمیبتواند دلیل آنچنان مهمی باشد که در رفتارمان بعد از 60 سال تغییری ایجاد کنیم. سرسختانه دوباره راه او را عینا ادامه میدهیم و اشکالی ندارد اگر دوباره به خاک و خون کشیده شویم .!!

چون اصولا تفکر فدرالیزم و چپ از نظر این اشخاص هرگز وسیله ای برای نجات آزربایجان و آبادکردن آن نبوده است تا اگر

خلاف آن در تاریخ اثبات شد آنها با درس گرفتن و کسب تجربه ،  این تفکر را تغییر دهند. بلکه این آزربایجان و ملت ان است که وسیله ای در جهت پیروزی ایدولوژی و تفکر آنهاست که باید فدای این تفکرات شوند. درست در قسمت اسناد این جنبش بیانیه ای برای دفاع از اعضای مظلوم مجاهدین خلق در کمپ اشرف نوشته شده است.!!! این در حالی است که از دید جامعه بین الملل مجاهدین خلق گروهی است تروریستی که نامشان در لیست گروههای تروریستی امریکا و اوروپا است. من هرگز فکر نمیکنم بیانیه دفاع از یک گروه تروریستی مسلح میتواند در جهت منافع ملت ازربایجان در آزربایجان جنوبی باشد .مطرح کردن این موارد نشان دهنده این موضوع است که اصولا از نظر این جنبش آزربایجان قسمتی از یک تفکر عمومی است که اگر لازم باشد میتواند دران حل هم بشود همچو اسلامگرای، تورانگرای و یا ایرانگرای که ملتهای زیر دست ان باید در آن حل شوند. از نظر این جنبش آزربایجانی بودن در درجه چندم قرار دارد و خود آزربایجانگرای جزئی از مبارزه خلقهای زحمت کش جهان برای نابودی امپریالیسم شیطان است.

ما هرگز نمیتوانیم فدرالتر و چپ تر از پیشه وری باشیم همه میدانیم که او شکست خورد. اصرار دوباره این جنبش به راههایی که اشتباه بودنش ثابت شده و نفعی برای
آزربایجان ندارد فقط میتواند یک دلیل داشته باشد .اصولا مسئله مهم در درجه اول نفع آزربایجان نیست آنها فدرال هستند چون تجزیه ایران از نظر آنها کمک به امپریالیسم جهانخوار است. حق زندگی مرفه ملت آزربایجان در درجه چندم قرار دارد اول باید نقش خار چشم امپریالیسم را به هر بهایی بازی کرد. بیانه دادن آنها در جهت حمایت از یک گروه تروریستی و لکه دار کردن نام ملت ما به بهای تقابل ما با جهان فقط به این دلیل است که مجاهدین خلق گروهی است چپگرا (البته با روسری وچادر!!) واگر نه هر کسی که یک ساعت در کلاس علوم سیاسی نشسته باشد میداند که این کار اشتباه است.
بغیر از اقای اصغر زاده که من احترام زیادی برای ایشان قائلم. دیگر اعضای انجمن قلم آزربایجان ، جنبش فدرال دمکرات آزربایجان، نه تنها دارای تحصیلات اکادمیک در مورد موضوع مورد بحث نیستند بلکه حتی قدرت یادگیری و تقلید از دنیای معاصر را هم ندارند. جنبش فدرال دمکرات آزربایجان عاجز از تحلیل گذشته آزربایجان و فهم احتیاجات دنیای جدید است. حتی چپهای اوروپا هم کاری با کمپ اشرف ندارند متاسفانه چپ ما هم مثل دیگر گروههای آزربایجانی ، اثر تاریخی 60 سال پیش است .اگر سنگی را 60 سال در جای قرار دهید حتی او هم دچار تغییر میشود چه برسد به انسان.

امروز مقاله آقای غلام شامقازان را در سایت ایران گلوبال دیدم قبلا هم مقالات دیگر اعضای حرکت ملی آزربایجان جنوبی  را در سایتهای تمامیت خواه دیده بودم.  بدانید مشکل آزربایجان باید در فضای آزربایجان حل شود نه در سایت اقای کیانوش توکلی ایرانگرا که حتی نسبت به اسم آزربایجان جنوبی هم آلرژی دارد و خودش نسبت به حق بین اللملی تعین سرنوشت میگوید : مگر ایران کیک است که تقسیم شود،عزیز زیاد جدی نگیر.!!!!  البته بگذریم از اینکه ایشان باید بدانند قطعا ایران کیکی به مراتب ضعیف تر و کوچکتر از اتحاد جماهیر شوروی است. !!

من از تمامی فعالان حرکت آزربایجان جنوبی در خواست دارم که علت تبدیل آزربایجان از ملتی مستقل به ملتی تحت استثمار را تحلیل کنند. شما اگر چپ و یا راست هستید باید بدانید که این فکر شخصی شماست لازم نیست تمام آزربایجان فکر شما را قبول کند . احزاب چپ و راست شروط عضو گیری را صراحتا در وب سایت خود مطرح کرده اند. اگر کسی واقعا طرفدار شما باشد میتواند عضو شود. این به بقیه ربطی ندارد. شما با شناخت حد خودتان باید درک کنید که بقیه مردم آزربایجان که عضو تشکیلات شما نیستند نه به تفکرات تشکیلات شما بلکه به هدیه و تحفه شما به حرکت ملی آزربایجان جنوبی احتیاج دارند. فضای عمومی حرکت ملی آزربایجان که متعلق به 90 درصد از ملت آزربایجان است. منتظر خدمات شماست. شما ملت ما را با کدام تفکر معاصر آشنا کردید؟. چه خدمتی به این قشر 90 درصدی انجام دادید؟. اینها مهم است. اگر امروز ملت آزربایجان در زیر پاهای ملل نژادپرست در حال له شدن است نتیجه بی توجهی شما به احتیاجات معاصر ملت ما برای شناخت دنیای جدید و فرهنگ خودش است. ما نه حقوقمان را با توجه به قوانین بین اللملی میدانیم نه درکی از علوم اجتماعی و سیاسی و فرهنگ خودمان داریم. چه کسی مسئول آموزش این موارد است .؟؟
...
South Azerbaijan آزرگون-یا-
دانشجوی فرهنگ و زبان مردم خاورمیانه دانشگاه نیویورک
2012/10/9

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه نظرات خود را با رعايت ادب و احترام به ساير خوانندگان وبلاگ مي نويسيد متشكرم