۱۳۹۲ شهریور ۶, چهارشنبه

مصاحبه هفته نامه نوید آذربایجان با نوه اسدآقاخان فشنگچی مجاهد شجاع آذربایجان

هفته نامه نوید آذربایجان - آذربایجان مهد بزرگان، علما و سردارانی است که همیشه از جان و دل برای سربلندی وطنشان برای آبادانی آن تلاش نموده اند. انقلاب مشروطیت به مرکزیت آذربایجان یکی از حرکات عمیق مردمی در راه مبارزه با استبداد بود که با رشادت سرداران و مجاهدین راستین آذربایجان نتیجه داده و در پی آن پیروزی انقلاب مشروطیت را شاهد بودیم. یکی از همین بزرگان که همرزم ستارخان و بعدها همرزم شیخ محمد خیابانی بوده اسدآقاخان فشنگچی است که در این مقاله به ان خواهیم پرداخت و به سراغ نوه اش آقای خوشنام اسدی رفته ایم تا از زوایای دیگر زندگی این سردار بزرگ بیشتر آشنا بشویم.

۱۳۹۲ مرداد ۳۰, چهارشنبه

پرسه ها زدم در لاله زار و کوچه ملی اش در تهران - علی خودی

نخستین دهه پس از كودتای 28 مرداد، دهه پديده هائی درايران بود كه عمر آن- گرچه با تغييراتی- به درازا كشيد. چنان به درازا کشید كه تا انقلاب 57 نيز نیمه جانی داشت:
راه افتادن كاباره ها در تهران و موسيقی كاباره ای، يكه تازی راديو نيروی هوائی كه در سالهای بعد راديو امريكا جانشين آن شد، به صحنه آمدن زنانی كه روی صحنه عشوه می‌فروختند و ترانه هائی را می خواندند كه سر و ته نداشتند، اما طرفدار داشتند.

بدلبو (آذربایجان اولدوزو) - حسین قلی پور

وجه تسمیه بدلبو
کلمه بدلبو که بین عامه مردم به صورت بدربو هم تلفظ می شود کلمه است که به اتفاق کتاب های :اورمیه در گذر زمان نوشته حسن انزلی صفحه 308 – و سرزمین زردشت - علی دهقان صفحه984 در اصل به صورت بدیرلو و بدرلو آمده اما بدیرلو و بدرلو چیست؟ کلمه بدرلو نام یکی از طایفه های افشار و یا نام روستایی است که این طایفه ساکن آن می باشند.